شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بازار قهوه در مقابل پیشرفت تغییر اقلیم کم خواهد آورد

۶۰درصد گونه‌های قهوه در آستانه انقراض

 

گونه قهوه عربیکا Arabica یکی از ۱۲۴ نوع درخت قهوه‌ای است که محقق‌های مرکز باغ‌های سلطنتی کیو در شهر لندن، انگلستان، سراغ بررسی وضعیتش رفتند و دریافتند در خطر انقراض است.

این محقق‌ها، ۱۲۴ گونه قهوه وحشی (طبییعی و غیر تراریخته) را درنظر گرفتند و ۶۰درصد آن‌ها به‌خاطر تغییر اقلیم، در آستانه انقراض قرار دارند و دیگر انواع قهوه هم گسترده آسیب دیده‌اند.

این پژوهش به‌تازگی در مجله پیشرفت‌های علمی منتشر شد و بر نقش گرمایش زمین در افزایش احتمال انقراض گونه‌های قهوه تاکید می‌کند.

موج‌های گرما، خشکسالی، تغییر رفتارهای آب‌وهوایی از جمله بارندگی، در کنار گسترش بیماری‌ها، برخی از محبوب‌ترین محصولات کشاورزی را در خطر قرار داده‌اند.

قهوه، کاکائو (ماده اصلی تولید شکلات)، انواع انگور مصرفی در تولید شراب، در کنار میوه‌هایی چون آووکادو، گریپ‌فروت و پشن‌فروت، تعدادی از این محصولات‌اند.

در اتیوپی که بزرگ‌ترین صادرکننده قهوه در قاره آفریقاست، تجارت یک میلیارد دلاری قهوه که کار و زندگی ۱۵ میلیون نفر به آن وابسته است تا ۲۰۸۰ میلادی می‌تواند گسترده نابود شده باشد.

این کشور اصلی‌ترین صادرکننده قهوه عربیکا است و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۸۰،  ۸۵ درصد از تولید قهوه‌اش کاسته شود. همچنین پیش‌بینی شده که ۶۰ درصد زمین‌های زیر کشت قهوه تا آن زمان تبدیل به برهوت شود.

به‌دنبال انتشار این تحقیق، قهوه عربیکا در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفت.

در خطر قرار داشتن ۶۰ درصد گونه‌های قهوه برای گیاه‌شناسان نگران‌کننده است، چون هم‌اکنون ۲۲ درصد گونه‌های درختان به‌خاطر گرمایش زمین و تغییر اقلیم در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

به‌جز تغییر اقلیم و گرمایش زمین، جنگل‌زدایی، گسترش شهرها، کشاورزی صنعتی متکی بر استفاده از کود و سموم شیمیایی، فعالیت‌های صنعتی و گسترش معدن‌ها، بر نابودی درختان قهوه تاثیر گذاشته‌اند.

در صورت انقراض گسترده گونه‌های قهوه، تجارت قهوه در جهان ضربه خواهد خورد، زیرا درخت‌های قهوه در طبیعت، بر حفظ کیفیت و گسترش تولید قهوه بر زمین‌ تاثیرگذارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More