شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گیتس: برای بازگشت به زندگی عادی، ۷ میلیارد دوز واکسن کرونا با اثربخشی ۷۰ درصد لازم داریم

 

بیل گیتس، میلیاردر بشردوست و از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت، در یادداشتی جدید به برآوردهایی در مورد دوز واکسن مورد نیاز برای مقابله با کرونا و اهمیت درصد اثربخشی آن پرداخته است.

به نوشته گیتس، برای بازگشایی کسب‌وکارها و بازگشت به زندگی عادی، جامعه بشری در نهایت، به هفت میلیارد دوز واکسن با اثربخشی دست‌کم ۷۰ درصد نیاز خواهد داشت. به علاوه، ایمن‌سازی اعضای کادر درمانی از راه تزریق واکسن در اولویت قرار دارد و پس از آن، واکسینه کردن شهروندان در کشورهای کم‌درآمد باید در دستور کار قرار گیرد.

به باور گیتس، اوضاع دنیا تنها زمانی به روال عادی یا دوران پیش از بحران شیوع کرونا برمی‌گردد که یا به دارویی تقریبا بی‌عیب و اثربخش برای درمان کووید-۱۹ دست یافته باشیم یا وقتی که کل جمعیت روی زمین با تزریق واکسن علیه ویروس کرونا ایمن شده باشند.

او در یادداشت شخصی خود بیان کرد که بعید است مورد اول به این زودی اتفاق بیفتد: «برای متوقف کردن شیوع ویروس به درمانی معجزه‌آسا نیازمندیم که دست کم از ۹۵ درصد اثربخشی برخوردار باشد.»

این در حالی است که به گفته گیتس، داروهای موجود شاید بتوانند جان بسیاری از افراد را نجات بدهند اما به لحاظ اثربخشی آنقدر قدرتمند نیستند که جریان زندگی را به حالت عادی بازگردانند.

گیتس می‌نویسد: «بنابراین، تنها یک گزینه برایمان می‌ماند و آن هم واکسن است.»

بنیانگذار مایکروسافت افزود: «واقع‌بینانه، اگر بخواهیم به زندگی عادی برگردیم، به تولید واکسنی مطمئن و اثربخش نیازمندیم. نیاز داریم میلیاردها دوز (واکسن) تولید کنیم، نیاز داریم آن‌ها را در تمام نقاط دنیا توزیع کنیم و نیاز داریم کل این (فرآیند) هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.»

گیتس همچنین نوشت که واکسن کووید-۱۹ احتمالا در آینده در برنامه ایمن‌سازی نوزادان قرار خواهد گرفت؛ یعنی به جدول واکسن‌هایی راه خواهد یافت که لازم است جهت ایمن‌سازی نوزاد، تزریق آن از همان بدو تولد صورت پذیرد.

علاوه بر این، گیتس بر اهمیت میزان اثربخشی واکسن تاکید کرد. به نوشته او، لازم است واکسن کرونا از اثربخشی دست کم ۷۰ درصد برخوردار باشد تا بیماری را متوقف کند.

گیتس خاطرنشان کرد که واکسنی با اثربخشی ۶۰ درصد نیز قابل استفاده است، اما جامعه همچنان شاهد شیوع ویروس به شکل بومی خواهد بود. او تاکید کرد هر واکسنی با اثربخشی کمتر از ۶۰ درصد بی‌نتیجه است.

این میلیاردر و کارآفرین آمریکایی امیدوار است که در مدت ۱۸ ماه، واکسنی مطمئن و اثربخش به تولید برسد. البته او تاکید می‌کند که هیچ تضمینی وجود ندارد و ممکن است این بازه زمانی بین ۹ ماه تا ۲ سال طول بکشد.

گیتس همچنین نوشت که لازم نیست واکسن اولیه، کاملا بی‌عیب و نقص باشد و تولید کارآمدترین نمونه واکسن احتمالا زمان‌بر خواهد بود.

گیتس چند روز پیش در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود که در بهترین حالت تا ۱۲ ماه دیگر واکسن کرونا به تولید انبوه می‌رسد ولی امکان دارد تا دو سال طول بکشد. او همچنین اعلام کرد که تمامی تمرکز بنیاد خیریه او و همسرش بر مبارزه با کرونا خواهد بود.

او در پایان یادداشت خوش‌بینانه نتیجه‌گیری می‌کند: «شاید در حال حاضر دیدنش قدری دشوار باشد، اما در انتهای این تونل، کورسوی نور وجود دارد. ما داریم طبق اصول پیش می‌رویم تا در اسرع وقت به تولید واکسن دست یابیم.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More