شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیوند موفق کبد از مادری مبتلا به اچ‌آی‌وی به فرزندش در آفریقای جنوبی

 

در بیمارستانی در آفریقای جنوبی برای اولین بار در جهان، پیوند کبد یک مادر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی به فرزندش با موفقیت انجام شد.

پس از آن‌که دو گزینه دیگر پیوند کبد برای نجات یک کودک در نخستین آزمون‌ها جواب منفی داده بود، اما پزشکان مرکز پیوند دونالد گوردن در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، تصمیم گرفتند تا به درخواست‌های این مادر برای نجات جان فرزندش جواب مثبت دهند.

این کودک ۱۳ماهه اگر پیوند کبد را انجام نمی‌داد، جانش را از دست می‌داد. پزشکان قبل از آن‌که قبول کنند تا مادر اهداکننده عضو باشد، سه ماه منتظر ماندند تا شاید نامزد دیگری برای پیوند کلیه پیدا شود، چون نگران این بودند که کودک از طریق این پیوند، به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شود.

البته قوانین آفریقای جنوبی به افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی که وارد مرحله ایدز نشده‌اند، اجازه اهدای عضو را می‌دهد، ولی آنها گزینه نخست برای عمل پیوند اعضا نیستند.

ژان بوتا (Jean Botha)، پزشک معالج این کودک به سی‌ان‌ان گفت: «مجبور به گرفتن این تصمیم سخت شدیم. باید بین مرگ این کودک و قبول انتقال اندامی آلوده به او انتخاب می‌کردیم. مادرش مرتب اصرار می‌کرد و حتی ما را متهم کرد که نسبت به او تبعیض قائل شده‌ایم. بنابراین چون می‌دانستیم افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی زندگی سالمی را می‌گذرانند، به این دلیل این شانس را به مادر این کودک دادیم».

امروزه داروهای آنتی‌وایرال (antiretroviral drugs) این قدرت را دارند تا جلوی انتقال ویروس اچ‌آی‌وی را بگیرند. به این دلیل، شب پیش از عمل، سه قرص آنتی‌وایرال به این کودک داده شد تا اگر این کودک در جریان پیوند کبد به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شود، مصرف مرتب داروهای آنتی‌وایرال از باقی ماندن ویروس در بدن او جلوگیری کنند.

این داروها همچنین به افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ، این اجازه را می‌دهند تا همانند یک انسان معمولی به زندگی خودش ادامه دهد و وارد مرحله ایدز نشود، هرچند بایستی هر روز و مرتب دارو مصرف شود.

با مصرف مرتب این دارو، فرد وارد مرحله دیگری به نام «پنهان‌شدگی» (undetectable) می‌شود که در هنگام آزمایش خون، این ویروس دیگر دیده نمی‌شود و در این مرحله، فرد دیگر نمی‌تواند ویروس را منتقل کند.

در موضوع این کودک، او تا چندین ماه، به طور مرتب مورد آزمایش‌ قرار می‌گرفت تا قطعا مشخص شود به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا نشده است که آزمون‌های اولیه از انتقال ویروس، منفی بودند.

پیشتر پیوند کبد و کلیه بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در سال ۲۰۱۶ ، با موفقیت در بیمارستان جان هاپکینز آمریکا انجام گرفته بود. اما  این اولین بار بود که فرد دریافت‌کننده عضو، خود مبتلا به این ویروس نبود.

در آفریقای جنوبی دست‌کم ۴ هزار نفر در فهرست انتظار پیوند عضو هستند و موفقیت این عمل می‌تواند گزینه‌های تازه‌ای رودرروی آن‌ها قرار دهد.

در این کشور، نزدیک به هفت میلیون نفر به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند که برابر ۱۳/۱ درصد جمعیت کشور است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More