شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوجوان آمریکایی در آزمایشگاه خانگی‌اش «واکنش هسته‌ای» ایجاد کرد

طبق گزارش‌ها، پسر ۱۴ ساله آمریکایی ادعا می‌کند کم‌سن‌و‌سال‌ترین فردی است که موفق شده واکنش هسته‌ای ایجاد کند. جکسون اسوالت (Jackson Oswalt)، اهل ممفیسِ ایالت تنسی می‌گوید این کار را در ژانویه سال ۲۰۱۸، وقتی ۱۲ ساله بود، انجام داده است.

اسوالت در تالار گفت‌و‌گوی وب‌سایت Fusor.net نوشت: «برای کسانی که پست‌های اخیرم را ندیده‌اند تعجب‌آور است که من حتی فکرش را بکنم موفق به همجوشی هسته‌ای بشوم.»  

«در یک ماه گذشته پیشرفت زیادی کرده‌ام. حالا به نتایجی رسیده‌ام که فکر می‌کنم ارزشمندند.»

این نوجوان با‌ پشتکار گفت اتاق بازی قدیمی خانه‌شان را تبدیل کرده به آزمایشگاه هسته‌ای و با صرف هزینه‌ای ۱۰ هزار دلاری، دستگاهی را مجهز کرده است که با استفاده از ۵۰ هزار ولت برق، گاز دوتریم را گرم و هسته‌های اتم را همجوش می‌کند تا انرژی آزاد شود.

جکسون در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «اولِ کار سعی کردم بفهمم بقیه با راکتورهای همجوشی‌شان چه‌کار کرده بودند.»

«بعد، فهرستی از قطعاتی که لازم داشتم درست کردم. بیشتر قطعه‌ها را از وب‌سایت ایی‌بِی گرفتم و خیلی وقت‌ها قطعه‌های که از ایی‌بی گیر می‌آوردم دقیقا همان چیزی نبود که نیاز داشتم. بنابراین مجبور بودم دست‌کاری‌شان کنم تا بتوانم همان کاری را که برای پروژه‌ام احتیاج داشتم انجام دهم.»

کریس اسوالت، پدر جکسون، که در یک شرکت لوازم پزشکی کار می‌کند، به یواِس‌اِی تودِی گفت: «فکر می‌کنم تا وقتی به چشم نبینید باور‌کردنی نباشد.»

احتمال می‌رود تا وقتی کار اسوالت از سوی سازمانی رسمی بررسی و تایید و در مجله‌ای علمی‌ـ‌پژوهشی منتشر نشود، دانشمندها به این قضیه با دیده تردید نگاه کنند.

با وجود این، شاید حالا جکسون اسوالت رکورد را از چنگ تیلور ویلسون درآورده باشد، نوجوانی که بعد از دست‌یابی به همجوشی هسته‌ای در سن ۱۴ سالگی، اکنون در مرکز پژوهشی انرژی هسته‌ای کار می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران نیز در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ ادعا کرده بود که یک دختر نوجوان در آشپزخانه‌‌  منزلش«‌انرژی هسته‌ای کشف کرده» است. او برای اثبات ادعایش گفته بود: «دانشمندان هسته‌ای ما تحقیق کردند و دیدند این دختر راست می‌گوید و در خانه‌اش انرژی هسته‌ای تولید کرده است.»

علیرغم ادعای احمدی‌نژاد، مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران هیچ‌گاه چنین روایتی را تایید نکردند و چنین فردی هرگز معرفی نشد.

خبرگزاری برنا در سال ۱۳۹۴ بعد از توافق اولیه برجام با اشاره به این ماجرا نوشت: « نه مسئولان سازمان انرژی اتمی و نه مسئولان بنیاد ملی نخبگان، اصلا از چنین دختری خبری ندارند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More