شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
رویترز از ۷۰ وب‌سایت خبری وابسته به ایران که اخبار جعلی و هدف‌دار منتشر می‌کنند پرده برداشت

پروپاگاندای اطلاعاتی حکومت ایران در ۱۵ کشور جهان

 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، یک سازمان مستقر در تهران، به‌کمک ۷۰ وب‌سایت خبری، به انتشار اخبار هدف‌دار و گاه جعلی در خارج از مرزهای ایران می‌پردازد. از افغانستان و روسیه گرفته تا سودان تحت‌تاثیر تبلیغات این وب‌سایت‌ها قرار دارند.

وب‌سایت نایل‌نِت (Nile Net) از میدان تحریر، در قلب قاهره، به خوانندگان مصری خود وعده انتشار «اخبار درست» می‌دهد تا به «گسترش آزادی بیان در جهان عرب» بپردازد.

دیدگاه‌های منتشر‌شده در رابطه با آمریکا در این وب‌سایت با آنچه رسانه‌های دولتی مصر در‌خصوص روابط گرم دونالد ترامپ با قاهره منتشر می‌کنند کاملا متفاوت است. در یکی از مقاله‌های اخیر نایل‌نت، ترامپ به «بازیگر پَست تئاتر» تشبیه شده که آمریکا را به سوژه‌ خنده تبدیل کرده است. این مقاله پس از حمله تند ترامپ به ایران در جریان سخنرانی سازمان ملل منتشر شده است.

تا همین چند وقت پیش، صفحات فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام نایل‌نت بیش از ۱۱۵ هزار دنبال‌کننده داشت. اما شماره‌های تماس اعلام‌شده در این وب‌سایت، از‌جمله شماره ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹، در دسترس نیستند. نقشه فیس‌بوکی که محل دفتر این سایت را نمایش می‌دهد به‌جای این‌که روی ساختمان خاصی جانمایی شده باشد، وسط یک خیابان را نشان می‌دهد. مردم ساکن در میدان تحریر، از‌جمله یک دکه‌دار روزنامه‌فروش و یک پلیس، تاکنون نام این وب‌سایت به گوششان نخورده است.

توضیح این موضوع بسیار ساده است: نایل‌نت بخشی از عملیات گسترده تاثیرگذاری و نفوذ است که از سوی تهران هدایت می‌شود.

تحقیقات ویژه خبرگزاری رویترز، که با همکاری متخصصان امنیت سایبری، شرکت‌های فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی و خبرنگاران انجام‌شده، نشان می‌دهد نایل‌نت یکی از ۷۰ وب‌سایتی است که ایران از آن‌ها برای ایجاد پروپاگاندا در ۱۵ کشور هدف خود استفاده می‌کند. وب‌سایت‌های کشف‌شده ماهانه بیش از نیم میلیون بازدید‌کننده دارند، و صفحه‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارد.

به‌گفته جان برنان، یکی از مدیران سابق سی‌آی‌ای، کشورها از این شیوه‌ها برای جنگ اطلاعاتی استفاده می‌کنند. برنان عقیده دارد رد‌پای سازمان‌های اطلاعاتی ایران در فعالیت‌های یاد‌شده کاملا مشهود است.

تمام وب‌سایت‌هایی که رویترز و مجموعه‌های همکار رویترز بررسی کرده‌اند به‌نوعی با سازمانی به نام اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی (International Union of Virtual Media) مرتبط هستند، سازمانی که ادعا می‌کند مقرش در تهران است. ایمیل‌های ارسالی به نشانی اتحادیه مذکور به مقصد نمی‌رسند، و شماره تلفن‌هایش نیز قابل‌شماره‌گیری‌ نیستند.

از میان ۷۰ وب‌سایت مورد اشاره، ۱۰ وب‌سایت مخاطبان یمنی را هدف قرار داده، ۵ وب‌سایت به سوریه و ۴ وب‌سایت نیز به افغانستان اختصاص دارد. پاکستان، بریتانیا، فلسطین، ترکیه، آمریکا، عراق، اسرائیل، اندونزی، روسیه و سودان از دیگر کشورهای هدف «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» هستند.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد، این وب‌سایت‌ها از به ۱۶ زبان مختلف محتوا منتشر می‌کنند، از ترکی آذربایجانی گرفته تا اردو، و اغلبشان کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته را هدف قرار داده‌اند. در بیشتر این وب‌سایت‌ها، در کنار مطالب معمول، خبرهایی با جهت‌گیری مثبت درباره فعالیت‌های علی خامنه‌ای، رهبر ایران، منتشر شده است.

شرکت توییتر، بلافاصله پس از تماس رویترز، حساب کاربری نایل‌نت و سودان تودِی (Sudan Today)، یکی از وب‌سایت‌های پرطرفدار این شبکه با ۱۵۰ هزار بازدید ماهانه و بیش از ۱۸ هزار دنبال‌کننده، را مسدود کرد.

طی ماه‌های گذشته، فعالیت‌های آنلاین و رسانه‌ای حکومت ایران برای تاثیرگذاری روی مخاطبان کشورهای دیگر بیش‌از‌پیش زیر ذره‌بین مجموعه‌های امنیت سایبری قرار گرفته، و شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر گوگل، فیس‌بوک و توییتر نیز بارها، در عملیاتی مشترک و پیاپی، نسبت به شناسایی و حذف این‌گونه فعالیت‌های غیرقانونی اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد حالا ایران، در کنار روسیه و عربستان سعودی، هر اندازه که دامنه این‌گونه فعالیت‌ها را گسترش دهد، با واکنش و حساسیت بیشتری از سوی مجموعه‌های مختلف روبه‌رو خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More