شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پادتن‌های مصنوعی ترکیبی به کمک مبتلایان به کرونا می‌آیند

نتایج یک آزمایش بالینی نشان می‌دهد که یک داروی جدید برای درمان کوویدـ۱۹ می‌تواند جان مبتلایانی را که وضعیتشان وخیم است از مرگ نجات دهد.

داروی ضدویروسی رِجِن‌ـ‌کوو، ساخت شرکت داروسازی رٍجِنِران، برای نجات جان مبتلایانی که پادتن طبیعی بدن به کمکشان نیامده، موثر است.

حدود ۱۰ هزار نفر در بریتانیا، در فاصله سپتامبر ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱، در آزمایش‌های بالینی این دارو شرکت کرده‌اند. نتایج حاکی از آن است که از میان کسانی که این دارو را دریافت کرده‌اند، شمار کمتری به دستگاه تنفس نیاز پیدا کرده‌اند. همچنین مدت بستری بیماران نیز کاهش یافته است.

این درمان به این صورت عمل می‌کند که پادتن مصنوعی به فرد مبتلا داده می‌شود. پادتن معمولا به‌صورت طبیعی در بدن انسان‌ ترشح می‌شود تا با عفونت مقابله کند که ویروس را هدف می‌گیرد و حمله‌اش به بدن را متوقف ‌می‌کند.

در این روش درمانی، دو پادتن «مونوکلونال» یا تک‌تیره، به‌نام‌های کسیریوی‌مب و ایمدوی‌مب، هر کدام به قسمت جداگانه‌ای از شاخک پروتئینی ویروس کرونا می‌چسبند و آن را از آلوده کردن سلول‌های بدن بازمی‌دارند.

انتظار می‌رود که این درمان برای افرادی که بدنشان برای مقابله با ویروس کرونا، پادتن نمی‌سازد، مفید باشد.

یافته‌های این پژوهش نشان داد یک‌سوم مبتلایانی که در اثر ابتلا به نوع وخیم کوویدـ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، هیچ واکنش پادتنی طبیعی نداشتند و نوع واکنش پادتنی یک‌ششم آن‌ها نامشخص بود.

پژوهشگران در ابتدا دریافتند که شمار فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در بازه‌ای ۲۸ روزه، در افرادی که پاسخ پادتنی نداشتند دو برابر بستری‌شدگانی بود که واکنش پادتنی نشان داده بودند.

بر اساس این پژوهش، احتمال مرگ بیمارانی که هیچ واکنش پادتنی نداشتند و این دارو را دریافت کردند، تا یک‌پنجم کاهش یافت، امری که درباره بیمارانی که از مراقبت معمولی بهره‌مند بودند صادق نبود.

به گفته پژوهشگران، در هر ۱۰۰ نفری که با این ترکیب پادتنی درمان شدند، آمار مرگ‌و‌میر شش نفر کاهش داشت.

مارتین لاندری، استاد پزشکی و همه‌گیرشناسی در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید با تزریق وریدی این دو پادتن، آمار مرگ‌و‌میر در بیمارانی که بدن خودشان قادر به برانگیختن واکنش پادتنی نبود تا یک‌پنجم کاهش یافت و شمار فوتی‌ها از ۳۰ به ۲۴ درصد رسید؛ به‌عبارتی، از هر ۱۰۰ نفر، جان ۶ نفر بدین‌شکل نجات داده شد.

همچنین مدت بستری بیمارانی که از این درمان دارویی بهره‌مند شدند نسبت به سایر مبتلایان به کرونا، ۴ روز کمتر بود و در یک بازه ۲۸ روزه، شمار ترخیص‌شدگان در مقایسه با فوت‌شدگان، ۶۸ به ۵۸ درصد بود.

این درمان دارویی در بیمارانی که بدن خودشان قادر به واکنش پادتنی بود، موثر نبود.

به‌گفته پژوهشگران، تجویز این دارو چندان راحت نیست، چرا که هنگام پذیرش در بیمارستان، مبتلایان باید آزمایش پادتن بدهند، روندی که در بیمارستان عرف نیست.

همچنین بیم آن وجود دارد که استفاده از پادتن‌های مصنوعی به احتمال ایجاد گونه‌های جهش‌یافته جدید منجر شود. اما امید می‌رود که با استفاده از آمیزه‌ای از پادتن‌ها، این احتمال کاهش یابد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More