شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر ارتباطات:‌ نمی‌توانیم از کنار مطالبه مراجع برای اینترنت ملی بگذریم

 

محمدجواد آذری‌جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به اهمیت راه‌اندازی اینترنت ملی در ایران بر اهمیت مطالبه مراجع و علما از دولت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در مراسم بهره‌برداری از چند پروژه‌ ارتباطی گفت: «ما فرهنگ دینی خود را ارزان به دست نیاورده‌ایم و نمی‌توانیم با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذریم.»

او با تاکید بر امکان مقاومت در برابر تهدیدات بین‌المللی به توانمندی «سپر دفاعی شبکه ملی» در این زمینه اشاره کرد و کیفیت آن را «۸۰ برابر ارتباطات بین‌المللی» دانست‌.

آذری‌جهرمی درباره امنیت این شبکه افزود:‌ «ما ۱۴۲ آزمایش انجام دادیم تا استقلال ­شبکه ملی اطلاعات­ را راستی‌آزمایی کنیم که اگر اینترنت قطع شد آیا شبکه‌های ما کار می‌کند؟ و هر ۱۴۲ آزمایش موفقیت‌آمیز بود.»

هم‌زمان،‌ حمید فتاحی، رییس هیات مدیره ارتباطات زیرساخت،‌ از تحقق ۸۰ درصدی وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی)‌ خبر داده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ فتاحی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در تحقق سه لایه از اینترنت ملی گفت: «زمانی که شبکه ملی اطلاعات به طور کامل و با مفهوم درست خودش در کشور پیاده‌سازی شود، دیگر کمپانی‌ مانند گوگل این فرصت را پیدا نمی‌کند یک روز صبح تصمیم بگیرد اپلیکیشن‌هایی را که روی گوشی‌های همراه کاربران ایرانی نصب هستند حذف کند.»‌

 

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری

شبکه ملی اطلاعات پروژه‌ دولت ایران در حوزه اینترنت است برای تحقق آن‌چه که «توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران» خوانده می‌شود. از این پروژه با نام‌هایی همچون «اینترنت ملی» و «اینترانت ملی ایران» هم یاد شده است.

هدف از این پروژه تحقق «حاکمیت کشور در بخش‌های مختلف مانند کسب ‌و کار فضای مجازی، اشتغال، فرهنگ و دیگر عرصه‌ها در فضای مجازی» اعلام شده است.

بنا بر تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی، اینترنت ملی شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (آی‌پی) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است.

بنا بر این تعریف،‌ این شبکه به صورتی طراحی می‌شود که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند، به هیچ‌وجه از خارج کشور مسیریابی نشود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا نخستین بحث‌ها پیرامون شبکه ملی اینترنت در سال ۱۳۸۴ و از سوی مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شده بود. در آن زمان شبکه جهانی اینترنت «پرهزینه و غیرقابل اعتماد» خوانده شد.

در آغاز دولت حسن روحانی، نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات، راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات را «مهمترین برنامه کاری» خود اعلام کرده بود.

گزارش‌های بین‌المللی از هزینه ۱۲۰ بیلیون ریالی (معادل ۲/۸۵ میلیارد دلار) دولت جمهوری اسلامی بر روی اینترنت ملی خبر می‌دهند. ‌

 

حاکمیت کامل بر اینترنت

ناظران درباره افزایش تسلط حکومت بر اینترنت از طریق این پروژه هشدار داده‌اند. به عقیده آن‌ها، دولت ممکن است در زمان‌های مهم و بحران‌آفرین بتواند تصمیم بگیرد اینترنت را قطع کند.

در صورت این تصمیم دولت، کاربران ایرانی تنها به وب‌سایت‌های فعال بر روی اینترنت ملی دسترسی خواهند داشت و نرم‌افزارهای عبور از فیلترینگ نمی‌توانند دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی را ممکن کنند.

با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت،‌ قطع سرویس جهانی می‌تواند بدون نگرانی از ادامه کار بانک‌ها،‌ شرکت‌ها، سرویس‌ها و بیزینیس‌های داخلی صورت بگیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More