شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفت روز آلودگی هوا به‌اندازه سیگار احتمال سقط‌جنین را بالا می‌برد

 

پژوهشی تازه بر اثر کوتاه‌مدت آلودگی هوا بر بارداری نشان داده که آلودگی هوا به‌اندازه سیگار کشیدن، موجب افزایش احتمال سقط‌جنین در زنان باردار می‌شود.

تحقیق‌های پیشین نشان داده بودند که آلودگی هوا باعث تولد زودرس و کاهش وزن نوزادان در زمان تولد می‌شود و در سال‌های اولیه کودکی می‌تواند باعث رشد ناقص ریه شود.

پژوهشگران در بررسی وضعیت زنان باردار ایالت یوتا در آمریکا دریافتند که مشخصا افزایش ۲۰ میکروگرم دی‌اکسید نیتروژن (NO2) و امتداد آلودگی هوا طی فقط هفت روز کافی است تا احتمال سقط‌جنین را ۱۶٪ افزایش دهد.

پیش‌تر، رابطه تنفس طولانی‌مدت هوای آلوده و افزایش احتمال سقط‌جنین ثابت شده بود و حالا این پژوهش می‌گوید حتی سه روز آلودگی هوا هم می‌تواند مرگ‌بار باشد.

این تحقیق بر زنان باردار در سالت‌لِیک‌ سیتی در ایالت یوتا تمرکز دارد، ولی پژوهش‌های مشابهی در آمریکا، ایران، مغولستان و ایتالیا از اثر منفی ادامه آلودگی هوا بر افزایش احتمال سقط‌جنین گفته‌اند.

طبق این پژوهش، آلودگی هوای شدید ولی کوتاه‌مدت هم مهلک است.

دکتر متیو فولر، که محقق اصلی این پژوهش است، در سال ۲۰۱۶ و پس از سقط‌جنینی که در خانواده‌اش اتفاق افتاد، سراغ این سوژه رفت.

او که متخصص بخش اورژانس بیمارستان است، متوجه شد که مشکل فقط محدود به خانواده او نیست و هر زمان آلودگی هوا شدت می‌گیرد، تعداد زنان بارداری که دچار مشکل شده‌اند و با خطر سقط‌جنین‌ مواجه‌اند در اورژانس بیشتر می‌شود.

سپس، او و تیمش پژوهش درباره این موضوع را شروع و روی ۱۳۰۰ زنی تمرکز کردند که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در سالت‌لِیک‌ سیتی دچار سقط‌جنین شده بودند و این آمار را کنار آمار آلودگی هوا قرار دادند.

علاوه بر آلودگی هوا، دیگر عوامل احتمالی همانند وزن، سن، وضع اقتصادی و سلامت روان زنان نیز بررسی شدند. در‌نهایت مشخص شد که آلودگی هوا می‌تواند برای بارداری مهلک باشد، آن‌قدر مهلک که یادآور اثر سیگار بر بارداری است.

در سایر پژوهش‌ها، به‌جز دی‌اکسید نیتروژن، اوزون روی سطح زمین و دی‌اکسید سولفور هم از جمله آلاینده‌هایی معرفی شده‌اند که موجب سقط‌جنین می‌شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More