شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناسا اولین مریخ‌لرزه را ثبت کرد

 

برای اولین بار پس از آغاز ماموریت کاوشگر بصیرت (InSight) ناسا، این مریخ‌نورد لرزش‌هایی را حین ماموریت کشف کرد که به عقیده دانشمندان ناسا، یک مریخ‌لرزه (Marsquake) است.

پیش از این وزش بادهای مریخی در ماه آذر گذشته ثبت و ضبط شده بودند. اما حالا صداهایی عمیق‌تر توسط لرزه‌نگاری که روی سطح سیاره نصب شده بود، ثبت شده است.

این سیگنال‌ها روز ۱۷ فروردین ثبت شدند و تیم ماموریت بصیرت معتقدند که آن‌ها نشانه‌ای از وقوع یک زلزله بر سطح سیاره مریخ هستند.

روز گذشته در حساب توییتر کاوشگر بصیرت بخشی از سیگنال‌های یاد شده را با این عنوان منتشر کرد: «مریخ، صدایت را شنیدم. یک لرزه کوچک را روی #مریخ شناسایی کردم. صداهایی گنگ از دل سیاره شنیده شد و تیم من هنوز مشغول مطالعه آن‌ها هستند. گوش کنید.»

 

 

 

 

تیم کاوشگر بصیرت کماکان مشغول مطالعه داده‌ها برای کشف منشاء اصلی آن‌ها است.

سیگنال‌های کوچک دیگری هم در ماه مارس و آوریل در مریخ تشخیص داده شد، اما محققان هنوز در مورد منشا آن‌ها اطمینان کافی ندارند و در حال مطالعه آن‌ها هستند.

خوشبختانه سطح مریخ ساکت است و لرزه‌نگار نصب شده طوری طراحی شده است که کوچکترین لرزه‌ها را هم شناسایی و ثبت کند.

بروس بانردت (Bruce Banerdt) محقق ارشد تیم ناسا در این باره می‌گوید: «ما تا به امروز مشغول ذخیره صداهای شنیده شده [در ماموریت‌های فضایی] بوده‌ایم، اما این، رسما اولین بار است که وارد سطح جدیدی شده‌ایم: لرزه‌نگاری مریخی!»

این لرزه، شبیه لرزه‌هایی است که در ماموریت آپولو روی ماه ثبت شده است. بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷، پنج لرزه‌نگار نصب شده روی ماه که فضانوردان آپولو نصب کرده بودند، هزاران لرزه را روی ماه ثبت کردند.

ماه و مریخ، مانند زمین، کره‌های تکتونیک نیستند و سطحی چند صفحه‌ای ندارند. وجود پوسته تکتونیک زمین عامل وقوع زلزله روی سیاره ما است. اما لرزه‌هایی که در ماه و مریخ اتفاق می‌افتند ناشی از انبساط و انقباض‌هایی هستند که بر اثر گرما و سرما اتفاق افتاده و به ایجاد شکاف در سطح این دو کره منجر می‌شوند.

با اینکه سیگنال دریافتی فعلی، برای ساخت یک تصویر دقیق و واضح از درون مریخ، بسیار کوچک و ضعیف است، ثبت لرزه‌های روی مریخ می‌تواند به ساخت تصویری از داخل سیاره بیانجامد که به مطالعه نحوه شکل‌گیری این سیاره کمک می‌کند. این یکی از مهمترین اهداف کاوشگر بصیرت است.

به گفته فیلیپه لاگنونه (Philippe Lognonneé) رهبر تیم لرزه‌نگاری از انستیتوی de Physique du Globe de Paris «ما ماه‌ها منتظر دریافت سیگنالی شبیه این بوده‌ایم. دریافت این سیگنال ثابت می‌کند مریخ کماکان از نظر زمین‌شناسی فعال است و این کشف بسیار هیجان‌انگیز است. ما به محض تکمیل تحلیل داده‌ها، جزییات نتایج آن‌ها را منتشر می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More