شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میزان واکسن‌های تزریق شده از کل مبتلایان به کرونا پیشی گرفت

بنابر گزارش‌‌ها، روز چهارشنبه برای اولین‌بار تعداد کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، از شمار کل مبتلایان به این ویروس پیشی گرفت. چنین اتفاقی، نقطه عطفی در پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود. 

با این حال هنوز مشخص نیست واکسیناسیون همه مردم جهان چقدر طول خواهد کشید. علاوه بر این، بسیاری از افراد واکسینه شده تاکنون تنها یک دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های دانشگاه اکسفورد و مرکز پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا، تاکنون ۱۰۴/۹میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده است که از شمار کل مبتلایان به ویروس ۱۰۴/۱ فراتر رفته است.

از سوی دیگر فایننشال تایمز نیز اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۱۰۵میلیون نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، در حالی که تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان به ۱۰۳میلیون نفر رسیده است. 

بر اساس داده‌های خبرگزاری رویترز، شمار مبتلایان به کرونا در ۴۴ کشور هنوز در حال افزایش است و این ویروس تاکنون دست‌کم ۲.۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است. کارشناسان بهداشت در رویارویی با گونه‌های جهش‌یافته کرونا که مسری‌تر هستند، تلاش می‌کنند تعداد هرچه بیشتری از مردم را واکسینه کنند.

مرکز اقدام بهداشت جهانی دانشگاه دیوک تایید کرد که تاکنون ۷.۷ میلیارد دوز واکسن در سرتاسر جهان خریداری شده و برای خرید پنج میلیارد دوز واکسن دیگر مذاکراتی در جریان است.

بنابر گزارش‌ها اسرائيل پیشتاز واکسیناسیون کرونا در جهان است و تاکنون ۲۸ درصد جمعیتش را واکسینه کرده است و مقام‌های اسرائیلی نیز اخیرا اعلام کردند این کشور تمام شهروندان بالای ۱۶ سال خود را در برابر  کرونا واکسینه خواهد کرد. 

از سوی دیگر، تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه خواستار هماهنگی بیشتر کشورهای جهان برای واکسیناسیون جهانی کرونا به میزان مورد نیاز برای پایان دادن به این همه‌گیری شد و گفت که برخلاف گزینه‌ روبه افزایش واکسن کرونا، ظرفیت تولید فعلی واکسن تنها کسر کوچکی از نیاز جهانی را تامین می‌کند.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار داد که واکسینه نشدن بخش اعظم جمعیت جهان نه تنها به افزایش بیماری و شمار مرگ‌ و میرها نمی‌انجامد، بلکه باعث تکثیر گونه‌ جهش‌یافته کرونا در میان جوامع محافظت‌نشده هم می‌شود.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند که برای دسترسی بیشتر به واکسن در حال مجادله با هم هستند خواست به فکر وضعیت همه‌گیری در مناطق فقیر جهان هم باشند. این سازمان هشدار داد که احتکار واکسن تنها به گسترش همه‌گیری منجر خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More