شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مزاحمت‌های آنلاین مهم‌ترین دغدغه امنیتی زنان روزنامه‌نگار

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید شرکت‌های فناوری باید برای تامین امنیت روزنامه‌نگاران در مقابل تهدیدات و مزاحمت‌های اینترنتی اقدامات بیشتری در پیش بگیرند. 

کورتنی رادش، از فعالان کمیته مزبور، در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت بسیاری از روزنامه‌نگاران، خصوصا روزنامه‌نگاران زن، با پیام‌هایی با  لحن عصبانی، تهدیدآمیز و حرف‌های طعنه‌آمیز در فضای اینترنت در واکنش به گزارش‌هایشان آشنایند.

به گفته او، شرکت‌های اداره‌کننده رسانه‌‌های اجتماعی باید در زمینه پایش بسترهای نرم‌افزاری خود در راستای تعدیل اینگونه رفتار با خبرنگاران ایفای نقش کنند.

رادش گفت: «ما نمی‌خواهیم که روزنامه‌نگاران از گزارش دادن مشکلات واهمه‌ای داشته باشند. ساکت کردن یا مانع شدن کافی نیست. باید بدانید منشا این تهدیدات کجاست و ما نیازمند پاسخ‌های کنش‌گرانه‌ای در بسترهای فنی هستیم.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که طبق یک نظرسنجی جدید این کمیته درباره برداشت زنان روزنامه‌نگار از وضعیت امنیت و آزادی خود در آمریکا و کانادا، ۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند نسبت به ۵ سال پیش احساس امنیت کمتری دارند. 

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند در پوشش خبری موضوعات حساسی مانند سیاست یا افراط با مزاحمت از سوی خوانندگان مواجه می‌شوند. به گفته آنان، این مزاحمت‌ها بیشتر در قالب پیام‌هایی با مضامین جنسی از جمله تهدید به تجاوز به عنف و همچنین تهدید به مرگ و انتشار اطلاعات خصوصی آنان صورت می‌گیرد. 

رادش گفت چنانچه روزنامه‌نگاران احساس کنند قرار است به خاطر گزارشگری، با انتقام‌گیری، حمله یا تهدید مواجه شوند به سکوت روی می‌آورند.

روزنامه‌نگاران در آمریکا دو سال پرخطر را پشت سر گذاشته‌اند. در یک مورد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، پنج نفر از کارکنان تحریریه نشریه کاپیتال گازت در ماری‌لند به ضرب گلوله جان باختند.

طبق نظرسنجی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، پاسخ‌دهندگان گفته‌اند لفاظی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و اعضای دولتش علیه مطبوعات به منزله تهدید برای روزنامه‌نگاران است.

نهادهایی چون عفو بین‌الملل و بنیاد رسانه‌ای بین‌المللی زنان نیز قبلا در نظرسنجی‌های خود بر خطرات پیش روی زنان روزنامه‌نگار تاکید کرده بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More