شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دانه‌های پنبه ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ از پس سرما بر نیامدند

مرگ اولین جوانه‌های سبزشده در ماه

 

 

گیاهان پنبه‌ای که به کمک ماه‌نورد چانگ‌ای-۴ در سمت تاریک ماه کاشته و سبز شده بودند، به دلیل سرمای طاقت‌فرسای شب‌های ماه از بین رفتند و حالا دوباره ماه به یک سیاره بدون حیات تبدیل شده است.

کاشت دانه‌های پنبه، به عنوان پیشگامان فتوسنتز، بخشی از آزمایش زیستی ماه‌نورد چانگ‌ای-۴ به حساب می‌آمد.

علاوه بر پنبه، دانه‌های سیب‌زمینی، کلزا، نوعی از گیاه شب‌بو، تخم مگس میوه و مخمر نیز در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته بودند.

این ارگانیسم‌ها درون یک محفظه ویژه ۲/۶ کیلوگرمی قرار داشتند که در تاریخ ۱۳ دی به همراه سطح‌نشین چانگ‌ای-۴ در نیمه پنهان ماه فرود آمدند.

هدف از این آزمایش که درست چند ساعت پس از فرود تاریخی چانگ‌ای-۴ آغاز شد، ارزیابی نحوه رشد‌و‌نمو گیاهان و حیوانات در محیط بیگانه ماه بود. گرانش کم، سطوح تابش بالا و تغییرات دمایی بسیار شدید از ویژگی‌های سطح ماه به حساب می‌آیند.

بذرهای پنبه، حداقل در ابتدا، بر این شرایط دشوار غلبه کردند و تبدیل به اولین گیاهانی شدند که روی سطح کره دیگری جوانه زدند. مقامات فضایی چین هنوز در خصوص نحوه عملکرد دیگر ارگانیسم‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.

بر اساس گزارش گلوبال تایمز، محفظه حاوی گیاهان به گرم‌کننده‌ای که به باتری متصل باشد، مجهز نبود و همین مساله باعث شد با آغاز دوره شبانه ماه، دانه‌های پنبه از پس سرمای طاقت‌فرسای این سیاره برنیایند.

حدود ۲۷ روز طول می‌کشد تا ماه یک دور کامل دور خودش بچرخد. به همین خاطر یک شبانه‌روز در ماه دو هفته طول می‌کشد.

لیو هانلونگ، سرپرست این آزمایش زیستی در دانشگاه چونگ‌کینگ می‌گوید دمای داخل محفظه یک لیتری ماه‌نورد با آغاز شب به منفی ۵۲ درجه سانتیگراد رسیده بود و به همین خاطر، آزمایش زیستی قمر زمین پس از گذشت ۲۱۲/۷۵ ساعت به پایان خود رسید.

مقامات فضایی چین می‌گویند گیاهان مرده پس از طلوع روز در ماه می‌پوسند ولی به دلیل محصور بودن محفظه زیستی، مواد در حال تخریب به سطح ماه نفوذ نخواهند کرد.

 

منبع: گلوبال تایمز

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More