شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محققان موفق به چاپ سه بعدی اولین قلب مصنوعی با مواد بیولوژیک شدند

محققان دانشگاه تل‌آویو در اسراییل، اولین قلب مصنوعی را با استفاده از سلول‌ها و بافت‌های خود بیمار، به صورت سه‌بعدی چاپ کردند.

بر اساس جزییات منتشر شده در نتایج این تحقیق، این اولین بار است یک قلب بدون مواد شیمیایی و کاملا با کمک سلول‌ها و بافت‌های خود بیمار ساخته شده است.

این قلب چاپ شده، مثل یک قلب طبیعی از سلول‌های زنده، رگ‌های خونی، بطن و دهلیز تشکیل شده است.

در تلاش‌های پیشین برای چاپ سه بعدی یک قلب مصنوعی، از مواد غیر بیولوژیک یا بافت‌های حیوانی استفاده شده بود.

 

 

محققان برای چاپ سه‌بعدی این قلب، ابتدا از بافت‌های چربی بیمار نمونه‌برداری کردند. این بافت‌ها در آزمایشگاه دوباره برنامه‌ریزی شدند تا به عنوان بافت انسانی عمل کنند و سپس در معرض جوهر بیولولوژیک قرار داده شدند تا بتوان از آن برای بافت قلب یا رگ‌های آن استفاده کرد.

به گفته تل دویر (Tel Devir) استاد بیوتکنولوژی و زیست‌شناسی مولکولی این دانشگاه، این قلب هنوز آماده پیوند به بیمار نیست چرا که اندازه آن در حد قلب یک خرگوش است.

به گفته این استاد دانشگاه تل‌آویو (TAU)، محققانی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، در کنار تولید این قلب‌های سه‌بعدی، قصد دارند بافت‌های قلب‌هایی را که با این روش تولید می‌شود، برای عمل کردن شبیه یک نمونه واقعی پرورش دهند. پیوند نمونه‌های حیوانی به حیوانات آزمایشگاهی نیز در برنامه‌های آن‌ها است.

 

 

تل دویر اضافه می‌کند که توانایی پمپاژ خون توسط سلول‌ها در حال حاضر وجود دارد، اما ایجاد هماهنگی کافی بافت‌های این قلب مصنوعی برای عملکرد قطعی، هنوز به ثمر نرسیده است.

این استاد دانشگاه در خصوص نتیجه نهایی این تحقیق و یافتن راهکار‌ها و روش‌هایی برای ایجاد عملکرد بهینه در بافت‌های یاد شده ابراز امیدواری کرد.

تولید نمونه مصنوعی از ارگان‌های حیاتی بدن یک اتفاق تازه نیست؛ اولین بار در سال ۲۰۱۴ یک قلب مصنوعی به یک مرد فرانسوی ۷۶ ساله پیوند زده شد. او ۷۵ روز پس از عمل پیوند، فوت کرد.

قلبی که به او پیوند زده شده بود با مواد مصنوعی ساخته شده بود و برای عملکرد مطلوب به یک باتری لیتیوم-یونی یک کیلوگرمی نیاز داشت. همچنین در قلب مصنوعی این مرد، از بافت‌های قلب گاو هم برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده شده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More