شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محبوبیت یک اپلیکیشن تغییر چهره چینی، نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی را افزایش داد

 

یک اپلیکیشن جدید چینی با نام Zao که به کاربران اجازه می‌دهد در یک ویدیو چهره خود را با صورت افراد مشهور، چهره‌های ورزشی یا هر شخص دیگری جابه‌جا کنند، در روزهای گذشته میلیون‌ها بار دانلود شده اما به سرعت در رابطه با حریم خصوصی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

افزایش محبوبیت این برنامه و واکنش ناگهانی برخی کاربران نشان می‌دهد هوش مصنوعی نگرانی‌های تازه‌ای را در خصوص مسئله تایید هویت ایجاد کرده است.

اپلیکیشن Zao جمعه گذشته در فروشگاه اپ استور چین رونمایی شد و بلافاصله نظر کاربران را به خود جلب کرد. به گفته سازندگان این برنامه، سرورهای Zao به دلیل ترافیک بالای ناشی از استفاده کاربران نزدیک بود از دسترس خارج شود. استقبال از این اپلیکیشن به حدی بود که روز یکشنبه Zao به محبوب‌ترین برنامه رایگان اپ استور چین تبدیل شد.

کاربران پس از وارد کردن شماره تلفن و ثبت‌نام در این برنامه می‌توانند تصویری از خود را در آن بارگذاری کنند. در مرحله بعد پس از انتخاب یکی از ویدیوهای افراد مشهور، این برنامه تصویر آن‌ها را روی چهره شخص مورد علاقه‌شان قرار می‌دهد و فیلم نهایی آماده اشتراک با دوستان در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. لئوناردو دی‌کاپریو و مریلین مونرو از جمله شخصیت‌های معروفی هستند که کاربران این برنامه می‌توانند صورت خود را روی چهره آنان قرار دهند.

همزمان با محبوبیت این اپلیکیشن، برخی کاربران درباره آسیب‌زا بودن حریم خصوصی آن ابراز نگرانی کردند.

در توافق‌نامه کاربری این برنامه بندی وجود داشت که اظهار می‌کرد مالکیت معنوی تصاویری که کاربران در این برنامه بارگذاری می‌کنند به Zao منتقل می‌شود و این کار به شرکت سازنده برنامه اجازه می‌دهد تا از این داده‌ها در جهت اهداف بازاریابی استفاده کند.

وجود همین یک بند کافی بود تا جنجال‌ها به سمت سازندگان این برنامه روانه شود. کاربران شاکی پس از اطلاع از این موضوع به نوشتن نظرات منفی در صفحه اپ استور برنامه روی آوردند تا در نهایت، Momo، شرکت سازنده این برنامه را راضی به حذف این بند از توافق‌نامه کاربری نمایند.

پس از این اتفاق، شرکت چینی Momo با انتشار یک بیانیه نسبت به موضوع واکنش نشان داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما نگرانی کاربران نسبت به حریم خصوصی را کاملا درک می‌کنیم. بازخوردهای ارسالی را دریافت کرده‌ایم و به زمان نیاز داریم تا نسبت به اصلاح موارد نادرست اقدام کنیم.»

تیرماه گذشته، با محبوب شدن اپلیکیشن «فیس‌اپ» که با استفاده از هوش مصنوعی چهره افراد را پیر می‌کرد، جنجال مشابهی در رابطه با حریم خصوصی ایجاد شده بود. همین مساله باعث شد تا شرکت سازنده روسی آن برنامه نسبت به انتقادات واکنش نشان دهد و برخی قوانین مربوط به ذخیره تصاویر کاربران را به‌روز رسانی کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More