شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجهز شدن مرزهای اتحادیه اروپا به دروغ‌سنج مبتنی بر هوش مصنوعی

 

اتحادیه اروپا در نظر دارد با اجرای یک طرح آزمایشی، از فناوری هوش مصنوعی برای راستی‌آزمایی رفتار مسافران ورودی به خاک خود استفاده کند. این طرح که iBorderCtrl نام دارد به مدت شش ماه در مناطق مرزی کشورهای مجارستان، لیتوانی و یونان برای بررسی مسافران ساکن در خارج از مرزهای این اتحادیه به اجرا در خواهد آمد.

iBorderCtrl پروژه‌ای با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا است که هدف آن، تسهیل و افزایش سرعت در عبور از مرزها برای مسافرین است. در فرآیند مربوط به این سیستم، مسافران قبل از آن‌که به سوالات یک مامور مرزی مجازی پاسخ دهند، باید ابتدا یک فرم آنلاین را پر کنند سپس کپی اسنادی مانند پاسپورت خود را در آن بارگذاری نمایند. 

براساس گزارش‌ها، برخی از سوالاتی که این سیستم از مسافران می‌پرسد شامل مواردی مانند «چه چیزی در چمدان شماست؟» و «اگر چمدان خود را باز کنید و محتویاتش را به من نشان دهید، آیا ثابت می‌کند که پاسخ شما درست بوده؟» می‌شود. مسافران باید در حالی که به یک وب‌کم نگاه می‌کنند به این سوالات جواب بدهند. سیستم از طریق این وب‌کم ده‌ها میکروژست را تجزیه، تحلیل و بررسی خواهد کرد.

در صورتی که iBorderCtrl تشخیص دهد مسافر به سوالات به درستی جواب داده، به او یک کد QR می‌دهد و اجازه عبور او از مرز را صادر می‌کند. از طرفی، در صورتی که سیستم به وجود دروغ در پاسخ‌ها مشکوک شود، ضمن دریافت اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت، مسافر را به طرف یک نیروی انسانی هدایت می‌کند تا داده‌ها را بررسی و ارزیابی کند.

این طرح هنوز در مراحل تجربی است و در مرحله فعلی قرار نیست از ورود افراد به مرز جلوگیری کند. مدیران این طرح انتظار دارند تا پس از انجام آزمایشات اولیه، صحت تشخیص درست این سیستم به ۸۵ درصد برسد.

حتی اگر این سیستم بتواند به هدفی با این میزان از تشخیص درست داده‌ها دست پیدا کند، کماکان حجم خطاها بالا خواهد بود. مطالعات متعددی وجود دارند که ثابت می‌کنند الگوریتم‌های تشخیص چهره نسبت خطای زیادی دارند و هنوز کاملا قابل اعتماد نیستند.

فعالان آزادی‌های مدنی نسبت به وجود چنین سیستم‌هایی ابراز نگرانی کرده‌اند. به عقیده آن‌ها، استفاده از این زیرساخت‌ها باعث گسترده شدن نظارت‌ها می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More