شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ماینینگ بیت‌کوین در چین ممنوع خواهد شد

 

دولت چین قصد دارد بازار کشف ارزرمز بیت‌کوین را در این کشور از بین ببرد.

کمیته ملی توسعه و اصلاح در چین که به اختصار NDRC نامگذاری شده است، روز دوشنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که در پی بازپرسی نظر عموم در رابطه با تجدیدنظر نسبت به پیش‌نویس لیستی از صنایع در این کشور است.

این لیست برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و تشویق، محدودسازی یا از بین بردن صنایع یاد شده در آن مد نظر این کمیته است.

در اصلاحات تازه لیست یاد شده، NDRC کشف بیت‌کوین و ۴۵۰ ارزرمز دیگر را در رده صنایعی عنوان کرد که نیازمند قوانین و آیین‌نامه‌های بیشتر هستند، و آن را نا‌امن، هدردهنده منابع و عامل آلودگی محیط زیست به حساب آورد.

هنوز تاریخ مشخصی برای چگونگی اقدام عملی در خصوص توقف کشف بیت‌کوین در چین مقرر نشده، اما طبق سند اولیه، این صنایع باید به سرعت کار خود را متوقف کنند.

به گفته یکی از اعضای شرکت سرمایه‌گذاری Kenetic که بر روی کسب‌وکارهای مرتبط با بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کند، این حرکت NDRC در مجموع حکایت از میل دولت چین به کنترل بیشتر روی بازار ارزرمزها دارد که به سرعت در حال پیشرفت است.

با وجود محدودیت‌های مشابهی که پیش از این نیز در چین وضع شده‌اند، این کشور بزرگترین بازار سخت‌افزارهای مخصوص ماینینگ ارزهای رمزپایه در جهان را در اختیار دارد.

هفته گذشته قیمت بیت‌کوین با حدود ۲۰ درصد افزایش، دوباره مرز قیمت ۵ هزار دلار را شکست. این افزایش قیمت و عبور از مرز پنج هزار دلار، آخرین بار در میانه ماه نوامبر سال گذشته میلادی برابر با اوایل آبان ۹۷ اتفاق افتاد.

با این وجود از اوایل امروز (۲۰ فروردین ۹۷) این ارز و سایر ارزهای مطرح مانند اتریوم و ریپل با کاهش حدود ۱/۴ درصدی مواجه شدند. به گفته کارشناسان این حوزه هنوز مشخص نیست که تصمیم جدید چین تا چه حد بر روی این کاهش قیمت موثر بوده است.

طبق مطالعه‌ای در دانشگاه کمبریج، بیش از نیمی از سرویس‌های کشف اشتراکی بیت‌کوین در مناطق شرق آسیا قرار دارند.

کشورهایی با برق ارزان میزبان‌های خوبی برای کاشفان بیت‌کوین و سایر ارزرمزها هستند. به گفته ماتی گرینسپن (Mati Greenspan) از تحلیلگرهای eToro در اسراییل در صورت جلوگیری از استفاده ماینرها از برق ارزان در چین، متوسط هزینه کشف بیت‌کوین برای کاشفان این ارزرمز افزایش خواهد یافت.

این به معنی افزایش احتمالی قیمت بیت‌کوین در صورت تصویب محدودیت یا ممنوعیت کار ماینرها در چین است.

بازار ارزرمزها از سال ۲۰۱۷ در چین تحت فشارهای امنیتی شدید بوده است. ممنوعیت IPOها (عرضه عمومی ارزرمزهای جدید) و ممنوعیت فعالیت صرافی‌های محلی در چین از جمله این فشارها بوده‌اند.

در اردیبهشت ۱۳۹۷، بانک مرکزی ایران هم معامله بیت‌کوین را برای کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری و صرافی‌های مجاز، ممنوع اعلام کرد. امکان تبدیل شدن بیت‌کوین به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و مجرمان، عامل این تصمیم عنوان شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More