شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جریمه مالی در انتظار دو غول رسانه‌های اجتماعی

فشار روسیه به توییتر و فیسبوک برای انتقال سرورها به این کشور

 

سازمان مسئول سانسور اینترنت در روسیه، توییتر و فیسبوک را در خصوص انتقال سرورها و نگهداری داده‌های کاربران روسی در داخل خاک این کشور متهم به عدم اجرای قوانین کرده است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، روسکومندزور (Roskomnadzor)، سازمان اعمال‌کننده سانسور در روسیه می‌گوید شبکه‌های اجتماعی یاد شده تاکنون هیچ‌گونه درخواست رسمی یا توضیح قابل قبولی در مورد برآورده کردن نیازهای روسیه ارائه نکرده‌اند.

طبق قوانینی که پیش از این در روسیه وضع شده است، تمام سرورهایی که داده‌های کاربران روسی را نگهداری می‌کنند باید در خاک روسیه قرار داشته باشند.

روسکومندوز در تاریخ ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر ۲۰۱۸) با ارسال نامه‌های رسمی به هر دو شرکت توییتر و فیسبوک از آنها خواسته بود تا ظرف مدت ۳۰ روز پاسخ قانونی و معتبری به درخواست روسیه ارسال کنند.

این سازمان می‌گوید با توجه به گذشت این ۳۰ روز، حالا جلسات اجرایی در خصوص برنامه‌ریزی علیه فعالیت این شرکت‌ها را آغاز کرده است.

 

قانون اجازه جریمه و فیلترینگ را می‌دهد

بر اساس گزارش‌ها، قانون مربوط به اجبار خدمات‌دهندگان اینترنتی به انتقال سرورهایشان به داخل خاک روسیه از سال ۲۰۱۵ اجرایی شده اما این کشور در اجرای این قانون چندان موفق نبوده است.

رویترز می‌گوید در حال حاضر تنها ابزاری که روسیه در برابر عدم اجرای قانون نگهداری داده‌ها در اختیار دارد، جریمه مالی است که آن هم از چند هزار دلار فراتر نمی‌رود.

گزینه دیگر اما مسدود کردن دسترسی سایت‌ها است که در صورت اجرا، دردسرهای فنی به همراه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد روسکومندوز دست کم فعلا به تهدید جریمه این شرکت‌ها بسنده کرده است.

وادیم آپلونسکی، سخنگوی این سازمان در گفتگو با شبکه خبری روسیه ۲۴ گفته است فیسبوک و توییتر به دلیل عدم اجرای قوانین این کشور می‌توانند جریمه شوند.

روسیه پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ فیسبوک را به دلیل عدم اجرای قانون نگهداری داده‌ها تهدید به فیلتر کرده بود.

این کشور در فروردین ۱۳۹۷ نیز تصمیم به فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام گرفت.

کاربران اینترنت روسیه پس از این حرکت اقدام به استفاده گسترده از پروکسی‌ها و نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ کردند تا کماکان امکان استفاده از این پیام‌رسان را داشته باشند.

روسکومندوز به دنبال این واکنش، فهرست فیلترینگ خود از تلگرام فراتر برد.

سازمان سانسور اینترنت روسیه در آن زمان تصمیم گرفت علاوه بر آدرس‌های اینترنتی مختص تلگرام، تعداد زیادی از آی‌پی سرورهای ابری گوگل و آمازون که داده‌های این پیام‌رسان روی آن‌ها نگهداری می‌شد نیز مسدود کند.

پاول دوروف، موسس و مدیر تلگرام در همان بازه گفته بود روسیه برای جلوگیری از دسترسی کاربرانش به این پیام‌رسان بیش از ۱۹ میلیون آدرس آی‌پی را مسدود کرده است.

منابع مختلفی گزارش می‌دهند کماکان این آی‌پی‌ها در فهرست سیاه سازمان فیلترینگ روسیه قرار دارند.

سال گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد به دنبال مسدود سازی دسترسی به تلگرام در روسیه، این کشور در جستجوی فناوری سانسور بهتری است تا بتواند عملیات فیلترینگ را به شکل دقیق‌تری انجام دهد.

ایران در اردیبهشت ۱۳۹۷ پیش از آنکه تلگرام را به طور کامل در کشور فیلتر کند، گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات خود را به روسیه فرستاد تا درباره مسائل فنی مرتبط با سانسور این نرم‌افزار با مقامات روسی مذاکره کنند.

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس ایران با انتشار توییتی در آن زمان، ضمن تایید این موضوع گفته بود «پیچیدگی فنی و نرم‌افزاری تلگرام برخی تصمیمات (در خصوص فیلتر این شبکه) را با تاخیر روبه‌رو کرده است.»

تلگرام که در آن زمان بیش از ۴۰ میلیون کاربر در کشور داشت، کمتر از یک هفته پس از اعلام خبر این جلسه در ایران فیلتر شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More