شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمارش‌گر خطر ابتلا به سرطان پستان معرفی شد

 

محقق‌های مرکز پژوهش سرطان در بریتانیا ابزار آن‌لاین تازه‌ای در اختیار پزشکان خانواده خواهند گذاشت تا بتوانند خطر ابتلا به سرطان پستان افراد را با توجه به وضعیت کنونی و سابقه آنان محاسبه کنند.

در این شمارشگر، داده‌های ژنتیکی در کنار سبک‌ زندگی فرد، سنگ محک احتمال ابتلای فرد به این سرطان خواهد بود تا در نهایت بتواند راه را برای پیشگیری یا درمان به‌موقع افراد باز کند.

در داده‌های ژنتیکی، پزشکان  بر روی ژن‌های BRCA1 و BRCA2 در فرد متمرکز خواهند بود که می‌تواند شانس ابتلای او به این سرطان را ۵۰ درصد بیشتر کند.

البته ژن‌های دیگری هم می‌توانند در ابتلای فرد نقش بازی کنند. محقق‌های این مرکز نزدیک به ۳۰۰ ژن را برای پزشکان خانواده فهرست کرده‌اند.

در کنار وضعیت ژنتیکی فرد، سابقه خانوادگی او در موضوع ابتلا به سرطان، وزن، مصرف الکل، سن یائسگی زنان و مصرف برخی داروها مثل داروهای هورمونی مد نظر قرار می‌گیرند.

این بیماری در سراسر زمین و به‌خصوص در میان زنان شایع است ولی در کنار آن، مردان و جنس سوم را هم مبتلا می‌کند.

در بریتانیا سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان زنان است.

در این کشور، هر سال ۵۵ هزار زن و ۳۵۰ مرد به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و دولت تخمین زده است که  در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۱هزار و ۵۰۰ زن در این کشور به‌خاطر این بیماری خواهند مرد.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۸ میلادی، دست‌کم ۶۲۷هزار زن در جهان بر اثر این بیماری درگذشته‌اند.

در آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که هر سال در حدود ۴۱هزار زن و ۴۵۰ مرد از ابتلا به سرطان پستان می‌میرند.

این شمارش‌گر در مجله علمی نیچر معرفی شد و هم‌اکنون مراحل تست خود را در میان گروهی از پزشکان در بریتانیا، آلمان و فرانسه طی می‌کند تا سپس از طریق فضای مجازی در اختیار پزشکان خانواده در بریتانیا و دیگر کشورها قرار گیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More