شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سکته مغزی، عارضه مهلک جدید کووید‌ـ‌۱۹ در آمریکا

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی به عارضه جدیدی پرداخته است که در مبتلایان به کووید‌ـ ۱۹ در آمریکا مشاهده شده است، برخی از بیمارانی که به‌علت آلودگی به ویروس جدید کرونا بستری می‌شوند، در اثر سکته مغزی فوت می‌کنند. 

این روزنامه با استناد به بررسی‌های صورت‌گرفته، نوشت بیماران مبتلا به کرونا دچار «مهلک‌ترین نوع سکته مغزی» موسوم به «انسداد شدید عروق» (Large Vessel Occlusion) می‌شوند، عارضه‌ای که بیشتر بخش‌های مغز را که مربوط به حرکت، صحبت و فکر کردن است در یک لحظه از کار می‌اندازد.

در گزارش واشینگتن‌پست به بیمارستانی در منهتن اشاره شده است که اخیرا تعدادی از بیماران ۳۰ تا ۵۰ سال مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ که در این بیمارستان بستری بودند در اثر سکته مغزی جان خود را از دست داده‌اند، در حالی‌که میانگین سن برای این نوع سکته ۷۴ سال است. 

به نوشته واشینگتن‌پست، با جدی‌تر شدن این پدیده، سه مرکز درمانی بزرگ آمریکا قرار است برای اولین بار، داده‌های خود درباره سکته مغزی ناشی از ابتلا به ویروس جدید کرونا را منتشر کنند، که به‌رغم کم بودن تعداد موارد، می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره اثر این ویروس با بدن ارائه بدهد. 

این روزنامه نوشت تصور همه بر این است که ویروس جدید کرونا ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد، اما «دشمنی بسیار قوی‌تر» است که تقریبا بر تمام اعضای حیاتی بدن اثر می‌گذارد.   

توماس آکسلی، متخصص اعصاب، به واشینگتن‌پست گفت هنگام مشاهده نوار مغز یک بیمار ۴۴ ساله مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹، به موردی برخورد که قبلا هرگز ندیده بود: تشکیل لحظه‌ای لخته خون در عروق متصل به مغز.

به نوشته این روزنامه، بیشتر پژوهشگران حدس می‌زنند سکته مغزی در مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ پیامد مستقیم لخته شدن خون باشد، عارضه‌ دیگری که ویروس جدید کرونا ایجاد می‌کند.

واشینگتن‌پست به نقل از رابرت استیونز، پزشک بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جانز هاپکینز در بالتیمور، نوشت: «ما بیمارانی داشته‌ایم در دهه ۳۰ سالگی که هم کووید داشتند و هم سکته مغزی کرده بودند و این خیلی عجیب بود.» 

به گزارش این روزنامه، تعداد افرادی که در اوج شیوع کرونا در نیویورک در منزل فوت کردند چهار برابر معمول بود و علت مرگ بیشتر فوتی‌ها در منزل سکته‌ مغزی ناگهانی اعلام شد. 

دو متخصص، که مقاله‌ای پژوهشی درباره شیوع سکته مغزی در مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ نوشته‌اند، به واشینگتن‌پست گفتند معمولا ۶۰ سالگی برای سکته مغزی ناشی از انسداد شدید عروق، سن پایینی است و قبلا هرگز ندیده بودند این همه بیمار در دهه ۵۰، ۴۰ و اواخر ۳۰ سالگی دچار این عارضه شده باشند.

ایتان راز، استادیار بخش پرتوشناسی اعصاب در دانشگاه نیویورک، گفت افراد جوان‌تر در مقابل عوارض تنفسی مقاوم‌ترند و بنابراین از عارضه ریه جان سالم به در می‌برند اما ممکن است به عارضه‌های دیگری دچار شوند.

بیمارستان مونت سینای، که بزرگ‌ترین مجموعه درمانی در شهر نیویورک است، در سه‌ هفته اوج شیوع کرونا، شاهد افزایش دو برابری مراجعه‌کنندگان به علت گرفتگی عروق مغز بود که بیش از نیمی از آن‌ها مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More