شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرقت ۱۲۱ میلیون دلاری یک کلاهبردار اینترنتی از گوگل و فیسبوک

یک مرد ۵۰ ساله اهل کشور لیتوانی که به اتهام کلاهبرداری، جعل هویت و پولشویی در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد اعتراف کرد بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در مجموع ۱۲۱ میلیون دلار از دو شرکت گوگل و فیسبوک سرقت کرده است.

اِوالداس ریماساسکاس (Evaldas Rimasauskas) که خود را به‌جای کوانتا کامپیوتر (Quanta Computer)، یک شرکت مطرح تولید‌کننده لپ‌تاپ در تایوان، جا زده بود، با ارسال ایمیل‌ها و فاکتورهای جعلی موفق شده بود طی این سال‌ها مبلغ ۲۳ میلیون دلار از گوگل و ۹۸ میلیون دلار از فیسبوک پول دریافت کند.

هرچند دادستان‌های آمریکا او را مسئول مستقیم متقاعد کردن شرکت‌ها به پرداخت پول نمی‌دانند، بر این عقیده‌اند که او زیرساخت لازم برای مبادله مالی را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ریماساسکاس با سوءاستفاده از نام کوانتا کامپیوتر، شرکتی صوری با همین نام در لیتوانی تاسیس کرده بود و برای کارمندان و نمایندگان دو شرکت گوگل و فیسبوک به‌طور منظم ایمیل‌های فیشینگ و فاکتورهای جعلی با مهر کوانتا ارسال می‌کرد. او در این ایمیل‌ها، از شرکت‌های یاد‌شده درخواست پرداخت مبالغی در ازای خدماتی می‌کرد که در واقع هرگز ارائه نشده بودند. او در نهایت، از مسئولان شرکت‌ها می‌خواست پول را به حساب بانک‌هایی در لیتوانی و قبرس ارسال کنند، حساب‌هایی که خود ریماساسکاس کنترل می‌‌کرد.

مقامات قضایی ایالات متحده این متهم را در ماه اوت ۲۰۱۷ در لیتوانی بازداشت و برای بررسی‌های قانونی و برگزاری دادگاه به آمریکا منتقل کردند.

او هفته گذشته با حضور در دادگاه، با کمک یک مترجم روسی، خطاب به قاضی گفت: «من کاملا متوجه بودم که اقداماتم فریبکارانه است.»

گوگل در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده است می‌گوید از چنین مساله‌ای آگاه بود و پس از اطلاع، بلافاصله مقامات قضایی را در جریان قرار داده است. این شرکت همچنین تاکید کرد که کل مبلغ پرداختی را پس گرفته است. فیسبوک نیز می‌گوید مدت کوتاهی پس از این اتفاق، بخش عمده‌ای از پول پرداختی را دریافت کرده و در جریان تحقیقات این پرونده، با مقامات قضایی همکاری کرده است.

جفری برمن، دادستان نیویورک، در این خصوص به خبرنگارها گفت: «ریماساسکاس تصور می‌کرد می‌تواند پشت صفحه کامپیوتر خود پنهان شود، اما حالا می‌داند که بازوهای عدالت ایالات متحده بلند است.»

جرایم اوالداس ریماساسکاس می‌تواند برای او تا ۳۰ سال زندان به همراه داشته باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More