شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی

سال آینده بسیاری از استارتاپ‌های کوچک ایران از بین می‌روند

 

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، ضمن نامطلوب توصیف کردن وضعیت استارتاپ‌های حوزه اینترنت در ایران، پیش‌بینی می‌کند سال آینده این اوضاع برای کسب‌وکارهای کوچک، دشوارتر نیز خواهد شد.

«رضا الفت نسب» خاطرنشان کرد فرقی نمی‌کند استارتاپ‌هایی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، محصول‌شان کالا، سرویس یا خدمات باشد، «در شرایط فعلی که مردم درد معیشت دارند به نظر نمی‌رسد که استارتاپ‌ها خیلی موفق باشند.»

او در توصیف شرایط آینده کشور در این حوزه نیز می‌گوید: «اگر همین وضعیت در سال ۹۸ ادامه پیدا کند، فکر نمی‌کنم خیلی دیگر شاهد ادامه فعالیت استارتاپ‌های کوچک باشیم و احتمالا آنها را از دست می‌دهیم.»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی دلیل گفته‌های خود را شرایط نابسامان اقتصاد در ایران و همچنین توجه کم مسئولان حکومتی و دولتی به حوزه فناوری کسب‌وکارهای نوپا عنوان می‌کند. او همچنین با رد آمار اشتغال ۲۰۰ هزار نفری در سال ۱۳۹۶ که از سوی دولت مطرح شده عقیده دارد عدد صحیح، نصف این میزان است.

این فعال حوزه استارتاپ‌های ایران وضعیت فعلی این حوزه را نسبت به چند ماه گذشته «بدتر» توصیف می‌کند: «در همین چند وقت اخیر یک شرکت بزرگ فروشگاه اینترنتی تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کرد و در سایر شرکت‌ها هم همین اتفاق کمتر یا بیشتر افتاده و وضعیت تغییر مثبتی نداشته و به نظر من چه‌ بسا با نوسانات عجیب قیمت دلار در یکی دو ماهه اخیر و کاهش کالا به نظر می‌رسد که وضعیت بدتر هم شده است.»

الفت نسب با گلایه از شیوه مدیریت اقتصادی مسئولان ایران می‌گوید: «وقتی وضعیت معیشت مردم نابسامان است و افراد به عنوان مثال برای خرید گوشت دچار مشکل هستند، توقع زیادی است که از آن‌ها بخواهیم از اپلیکیشنی استفاده کنند که مثلا فلان سرویس را ارائه می‌کند و قطعا از اینگونه سرویس‌ها استقبال نمی‌کنند. این‌ها واقعیت‌هایی است که همه ما از آنها مطلع هستیم اما متاسفانه هیچ اتفاق مثبتی در جهت حل این مشکلات دیده نمی‌شود و نوسانات قیمت دلار گویی برای مسئولان اهمیتی ندارد.»

عدم وجود کالا جهت فروش در فروشگاه‌های اینترنتی، از جمله مشکلات عمده‌ای است که مدت‌هاست اینگونه کسب‌وکارها را درگیر خود کرده است. دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در این رابطه اینطور توضیح می‌هد: «الان ماه‌هاست که در فروشگاه‌های اینترنتی ما موبایل به فروش نمی‌رسد و کالا وجود ندارد؛ این در حالی است که بیش از ۳۰ درصد از فروش فروشگاه‌های اینترنتی ما موبایل بود. همینطور در لوازم خانگی، کالا در این حوزه هم وجود ندارد و کسب‌‍وکارهای اینترنتی کالایی برای فروش ندارد و نمی‌توان انتظار رشد داشت. در واقع کسب‌وکارها در این شرایط اگر خیلی هنر کنند، می‌توانند خود را حفظ کنند و با روش‌هایی مانند تعدیل نیرو یا کاهش هزینه‌ها این کار را انجام می‌دهند.»

او مسئله وجود رونق در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال که چندی پیش از سوی دبیر شورایعالی فضای مجازی مطرح شد را کاملا رد می‌کند. به عقیده او: «اینکه تعداد زیادی از مردم از تاکسی‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های اینترنتی در حجم گسترده استفاده می‌کنند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای رونق داشتن این حوزه نیست. بسیاری از این فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ هم که مردم از آنها استفاده می‌کنند دچار مشکلات فراوانی هستند.»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی باور دارد «وضعیت کلی امروز کسب‌وکارهای دیجیتال به گونه‌ای نیست که فعالان این حوزه آرامش داشته باشند. بلکه باید ثانیه به ثانیه تلاش کنند تا با کاهش هزینه‌ها، بقای خود را حفظ کنند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More