شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ساخت لنز چشمی با قابلیت بزرگ‌نمایی از طریق پلک زدن

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در شهر سن‌دیگوی آمریکا، لنز چشمی رباتیکی ساخته‌اند که وقتی روی چشم قرار گرفته است، با دو بار پلک زدن می‌توان عمل «زوم کردن» یا همان بزرگ‌نمایی را انجام داد.

این لنز با کمک حرکات چشم کنترل می‌شود؛ حرکاتی مانند پلک زدن می‌تواند سیگنال‌ها و دستورهای مختلفی را به این لنز بفرستند.

شنگکیانگ کای (Shengqiang Cai) سرپرست تیم پژوهشگرانی که این لنز را ساخته‌اند، به نشریه نیوساینتیست گفته است حتی زمانی که خوابیم، پتانسیل الکترواکولوگرافی چشم یا همان سیگنال‌های حاصل از حرکت چشم وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. 

به گفته آقای کای «بسیاری از افراد حتی زمانی که چشمشان چیزی نمی‌بیند، آن را حرکت می‌دهند که به این ترتیب این سیگنال‌های الکترواکولوگرافی ایجاد می‌شوند.»

این دانشمندان با اندازه‌گیری تکانه‌های الکتریکی و یافتن راهی برای استفاده از آن برای تغییر فاصله کانونی لنز، توانسته‌اند این لنز رباتیک را بسازند. پژوهشگران این مطالعه مدعی شده‌اند که با توجه به استفاده از مواد نرم و حساس در این لنز، تغییر فاصله کانونی و بزرگ‌نمایی با کمک آن، تا ۳۲ درصد امکان‌پذیر است. تغییر فاصله کانونی از تغییر دادن شکل لنز حاصل می‌شود. 

در این مطالعه، تیم تحقیق برای دستیابی به تغییری که در لنز لازم است، از موادی ازنوع  الاستومر دی‌الکتریک استفاده کرده‌اند که پالس‌های الکتریکی حاصل از حرکت چشم را به تغییرات حرکتی در لنز تبدیل می‌کند.

به گفته دانشمندان شرکت‌کننده در این مطالعه، این لنز می‌تواند در آینده برای پروتز‌های بینایی، عینک‌هایی با شیشه‌های قابل تنظیم و کنترل از راه دور رباتیک استفاده شود.

پیش‌بینی می‌شود در آینده با کمک تکنولوژی‌های مشابه، امکانات متنوعی نظیر عکس‌برداری، دریافت اطلاعات اضافی از محیط اطراف و قابلیت‌های ویژه دیگر، در لنزها گنجانده شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More