شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زندگی در اولین خانه‌ چاپ سه‌بعدی اروپا

به گزارش گاردین، خانه نوساز صخره‌شکلی در شهر آیندهوون هلند اولین خانه قابل سکونت با دیوارهای مقاوم است که با چاپ سه‌بعدی درست شده است.

یک زوج هلندی اولین مستاجران این خانه‌اند که کاملا با چاپ سه‌بعدی ساخته شده است، خانه‌ای که به باور سازندگانش، می‌تواند دریچه‌ای به سوی جهانی از خانه‌های با شکل و سبک دلخواه در آینده بگشاید.

الیز لاتز ۷۰ ساله و هری دکر ۶۷ ساله، دو مغازه‌دار بازنشسته اهل آمستردام، کلید دیجیتال خانه‌شان را دریافت کردند؛ اپلیکیشنی به آن‌ها اجازه می‌دهد با فشار یک دکمه، در ورودی خانه دوخوابه‌شان را باز کنند.

الیز گفت: «زیباست.»

هری گفت: «حس یک پناهگاه را دارد؛ احساس امنیت می‌دهد.»

نمای این خانه با الهام از شکل صخره بوده است و ساخت آن در این ابعاد با روش‌های سنتی، دشوار و گران بود. این اولین خانه از پنج خانه‌ای است که شرکت ساختمانی سنت‌گوبن در شهر آیندهوون خواهد ساخت.

در دو سال گذشته، خانه‌هایی که قسمت‌هایی از آن‌ها با چاپ سه‌بعدی درست شده است در فرانسه و آمریکا ساخته شده‌اند. اما سازندگان خانه ۹۴ متری الیز و هری با سبقت از رقبایشان، موفق به ساخت اولین خانه چاپ سه‌بعدی شدند که از نظر قانونی قابل سکونت است، اجاره داده می‌شود و دیوارهایش محکم و مقاوم‌اند.

این نخستین بار است که مقام‌های محلی برای سکونت در چنین خانه‌ای مجوز تام داده‌اند و مستاجرانش برای زندگی در آن کرایه می‌پردازند.

اولین خانه تکمیل‌شده «پراجکت مایل‌استون» که با همکاری دانشگاه تکنولوژی آیندهوون و بنیاد مسکن وستدا ساخته شده است، قرار بود در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود که به‌دلیل بروز برخی مشکلات در ساخت دیوارهای خارجی خانه، با تاخیر مواجه شد.

فناوری چاپ سه‌بعدی روشی با استفاده از یک دست روباتیک است که از یک قیف، سیمانی ویژه بیرون می‌ریزد. جنس سیمان، بنا بر گزارش‌ها، مثل خامه زده‌شده است. سیمان بر اساس طراحی معمار، «چاپ» می‌شود و لایه‌لایه روی هم قرار می‌گیرد تا به شکل دیواری مقاوم درآید. سر قیف هر چند ساعت یک بار باید تعویض شود و روی دیوارهای خانه لیزا و هری هم رد تعویض سر قیف حین چاپ افتاده است. هنگام چاپ خانه، ممکن است اشکال‌های کوچکی مشابه آنچه هنگام چاپ با جوهر اتفاق می‌افتد، رخ دهد.

با این‌که چاپ سه‌بعدی هنوز در ابتدای راه است، شرکت‌های ساختمانی آن را به چشم راه‌حلی برای کاهش قیمت مسکن و آسیب‌های زیست‌محیطی می‌بینند، چرا که میزان مصرف سیمان را کاهش می‌دهد. در هلند، این روش همچنین راه‌حلی جایگزین برای رفع مشکل کمبود «آجرچین» ماهر است.

خانه الیز و هری از چاپ ۲۴ لایه سیمان روی یکدیگر در کارگاهی در آیندهوون ساخته شده و سپس، با کامیون به محل احداث حمل و روی زیربنا قرار داده شده است. پس از آن، برای خانه سقف و پنجره تعبیه شده و کارهای نهایی آماده‌سازی انجام شده است.

سازندگان این خانه امیدوارند تا زمان ساخت پنجمین خانه، که سه طبقه و سه‌خوابه خواهد بود، بتوانند تمام مراحل چاپ خانه را در محل انجام دهند تا هزینه‌های ساخت بیش از پیش کاهش یابد.

یکی از سازندگان این خانه می‌گوید که پرینت آن فقط ۱۲۰ ساعت طول کشیده است. او تاکید کرد اتمام ساخت خانه طی پنج روز به این دلیل است که پرینتر به خواب و خوراک و استراحت در حین کار نیاز ندارد. او در ادامه افزود اگر فردا ساخت خانه دیگری را آغاز کنیم، ظرف پنج روز تمام می‌شود.

الیز و هری از وقتی دخترانشان بزرگ شدند و خانه پدر و مادرشان را ترک کردند، چهار خانه عوض کرده‌اند. آنان برای خانه سه‌بعدی فعلی‌شان ماهی ۸۰۰ یورو اجاره می‌پردازند. الیز خانه را از طریق یک آگهی اینترنتی پیدا کرده و طراحی خانه را دیده و پسندیده بود. معمولا اجاره خانه دو برابر مبلغی است که این زوج می‌پردازند. یکی از سازندگان خانه گفت: «ما از ساخت خانه اول پولی درنیاوردیم، اما از چهار خانه بعدی درآمد خواهیم داشت.»

به گفته او، چاپ سه‌بعدی امکان خلاقیت و انعطاف زیادی در طراحی فراهم می‌آورد. او در ادامه افزود اگر از ما بپرسید چرا به خودمان زحمت چاپ این خانه صخره‌مانند را دادیم، باید بگوییم که چون این شکل و ظاهر نشان می‌دهد به هر شکلی که بخواهید، می‌توانید بسازید.

یاسین تورون‌اوغلو، عضو انجمن توسعه مسکن و فضا در شهرداری آیندهوون، گفت: «چاپ سه‌بعدی خانه چراغ راه آینده است، تحقق زودهنگام آرزوی خانه‌های ارزانی که شکل آن می‌تواند به انتخاب خودتان باشد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More