شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
خبر ایران اینترنشنال درباره وارداتی بودن فناوری فضایی ایران تایید شد

رییس سازمان فضایی ایران: در چند سیستم اصلی ماهواره ناهید ۱ از فناوری دیگر کشورها استفاده شده است

رییس سازمان فضایی ایران در واکنش به خبر ایران اینترنشنال مبنی بر کاربرد تجهیزات میکرو‌کنترل دقیق ساخت کشور آلمان در ماهواره ناهید ۱، استفاده از فناوری دیگر کشورها در این ماهواره را تایید کرد.

مرتضی براری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، در توضیح فناوری‌های به‌کار‌رفته در ماهواره ناهید ۱، گفت: «ممکن است چند سیستم اصلی باشد که از ظرفیت سایر کشورها استفاده کرده باشیم، ولی در تلاش هستیم که تمام زیر‌سیستم‌ها در کشور تولید شوند.» او با اشاره به این‌که دانش طراحی و ساخت ماهواره در کشور بومی‌سازی شده است، ابراز امیدواری کرد که در آینده، با ورود شرکت‌های بخش خصوصی به این حوزه، بتوان «۱۰۰ درصد سیستم‌های اصلی» ساختِ ماهواره را در داخل کشور تولید نمود.

شهریورماه سال جاری، ایران اینترنشنال از وجود تجهیزات شرکت آلمانی Faulhaber (فالهابر) در ماهواره ناهید ۱ خبر داده بود. میکرو درایوهای این شرکت یکی از ویژگی‌های اصلی ماهواره ناهید ۱ را عملیاتی می‌کند. در این ماهواره دو صفحه سلول خورشیدی بازشونده تعبیه شده است که با کمک این موتورها قرار است در فضا تا زاویه ۹۰ درجه باز و بسته شوند و مکانیزمشان کنترل شود. طبق توضیح سازمان فضایی ایران، ماهواره ناهید ۱ «اولین ماهواره ایرانی مجهز به مکانیزم باز‌شونده» است.

شرکت فالهابر در حوزه رباتیک و هوافضا فعالیت می‌کند و دفتر اصلی‌اش در اشتوتگارت آلمان مستقر است. از حوزه‌های فعالیت این شرکت می‌توان به تولید قطعات ابزار دقیق، میکرو درایو، مدارهای خطی، سیستم‌های نوری و برخی تجهیزات صنعت هوافضا اشاره کرد.

پیش از این، رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران ناهید ۱ را ماهواره‌ای کاملا ایرانی معرفی کرده بودند. در گزارش ویدیویی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تایید سلامت ماهواره ناهید ۱ در صفحه توییترش منتشر کرد، گزارشگر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در معرفی این ماهواره، تاکید می‌کند ناهید ۱ «صفر تا صد ایرانی» است.

با توجه به گفته‌های رییس سازمان فضایی، این احتمال وجود دارد که ایران در سایر ماهواره‌هایش نیز از تجهیزات ساختِ شرکت‌های حوزه هوافضای دیگر کشورها استفاده کرده باشد. مدیران شرکت فالهابر هنوز به خبر استفاده از فناوری‌های این شرکت در ماهواره‌های ساختِ جمهوری اسلامی ایران واکنشی نشان نداده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا دوازدهم شهریورماه اعلام کرد که سه مرکز «سازمان فضایی ایران»، «پژوهشگاه هوافضا» و «پژوهشگاه فضایی ایران» را در فهرست‌ تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. آمریکا مدعی است تلاش‌های ایران برای فرستادن ماهواره به فضا برای تقویت توان موشکی‌اش است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More