شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گذر ۳۰ سال، جمعیت دیابتی‌های ایران ۱۵برابر شد

روز جهانی به یادبود دیابت رو به گسترش در ایران

 

انجمن دیابت ایران در آستانه ۲۳ آبان‌ماه، روز جهانی دیابت، اعلام کرد که در گذر ۳۰ سال، جمعیت دیابتی‌های ایران ۱۵ برابر شده و ۱۲درصد افراد ۳۰سال به بالای کشور، به یکی‌از انواع این بیماری مبتلا شده‌اند.

هم‌زمان سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود به‌مناسبت این روز، نوشته است که دیابت «یک علت اصلی مرگ زودرس، نابینایی، از کار افتادگی کلیه، سکته و قطع دست و پا در جهان و همچنین هفتمین عامل مرگ در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است».

این سازمان یادآور شد که دست‌کم ۴۲۲ میلیون نفر در جهان به یکی‌از انواع دیابت مبتلا شده‌اند و این بیماری هر سال جان ۱/۶میلیون نفر را می‌گیرد.

دیابت یا بیماری قند، دو گونه کلی دارد.

دیابت نوع یک، وقتی است که سیستم ایمنی بدن سلول‌های تولیدکننده انسولین را دشمن می‌پندارد و آن‌ها را پاک‌سازی می‌کند. دیابت نوع دو، وقتی است که بدن به‌اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا اینکه سلول‌ها دیگر عکس‌العملی نسبت‌به انسولین موجود نشان نمی‌دهند.

انسولین، یکی از هورمون‌های کامل‌کننده روند متابولیسم در بدن انسان و کار اصلی‌اش کنترل قند خون ازطریق کبد است تا عضله‌ها به‌مقدار کافی انرژی دریافت کنند و آنچه اضافه آمده، در  قالب چربی در بدن ذخیره شود.

رژیم غذایی نامتناسب، مصرف بالا و ممتد انواع شکر با نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و دیگر خوراکی‌ها، تحرک نداشتن، خواب ناکافی، مصرف بالای نمک و انواع گوشت قرمز در کنار قرار ندان مقدار کافی از انواع میوه‌ها و سبزیجات خام یا دانه‌های مغزی مثل آجیل خام بدون نمک و شکر در رژیم غذایی، ازجمله عواملی‌اند که زمینه‌ساز ابتلای فرد به دیابت می‌شوند.

 

شعار امسال: دیابت، نگرانی هر خانواده

سازمان جهانی بهداشت در اطلاعاتی که درمورد دیابت در ایران منتشر کرده، وزن بالا، بیماری چاقی (obesity) و تحرک نداشتن را سه علت اصلی ابتلا به دیابت در ایران‌ شمرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که دو درصد مرگ‌های ایران به دیابت وابسته‌اند.

دیابت از قرن بیستم تبدیل به یکی از بیماری‌های عمده جهان معاصر شد. علت، تغییر در سبک‌زندگی و کار کردن و همچنین تغییرات رژیم غذایی بود. غذاهای آماده ازجمله فست‌فودها و انواع نوشابه‌ها، قهوه‌ها و شکلات‌ها به زندگی مردم اضافه شد و همراهش، از زمان خوابیدن، به مقدار زیادی کاسته شد.

به این ترتیب، بدن آدمی در معرض مصرف مکرر شکر، نمک و چربی قرار می‌گیرد، بدون آنکه تحرک کافی وجود داشته باشد یا فرد به‌اندازه بخوابد و به تنش اجازه بازیافت این مصرف اضافی را بدهد. درنهایت همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، یک نفر از هر سه فرد بالای ۱۸سال و یکی‌از هر ده کودک، به چاقی مفرط مبتلا شده است.

بیماری چاقی یا اضافه‌وزن، زمینه‌ساز ابتلا به دیابت می‌شود و این بدل به یک مشکل جهانی شده است. همان‌طور که شعار امسال روز جهانی دیابت هم این است: «دیابت، نگرانی هر خانواده». چون هر خانواده به‌‌ویژه در شهرها، می‌تواند شاهد ابتلای یک‌نفر یا تمامی اعضای خود به این بیماری باشد.

بیماری‌ای که با تغییر در رژیم غذایی، سبک‌زندگی و کار همراه با ورزش و خوابیدن بیشتر، می‌تواند از آینده و امروز مردمان کنار رود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More