شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس توجه به حقوق دیجیتال کاربران در سال ۲۰۱۹

پروژه Ranking Digital Rights یا RDR گزارش سال ۲۰۱۹ خود را از ۲۴ شرکت دنیا منتشر کرده است. در این پروژه، این شرکت‌ها در سالی که گذشت بر اساس عملکردشان در «توجه به آزادی بیان و حریم شخصی کاربران و تعامل با دولت‌ها» رتبه‌بندی شده‌اند.

این ۲۴ شرکت از میان شرکت‌های بزرگ مخابراتی و شرکت‌های فعال اینترنتی و تولیدکننده‌های موبایل در دنیا هستند.

برای این گزارش ۳۵ مولفه برای رتبه‌بندی شرکت‌ها در نظر گرفته شده که در سه گروه «دولت»، «آزادی بیان» و «حریم شخصی» تنظیم شده‌اند. شرکت‌ها نیز در دو گروه شرکت‌های اینترنتی و تولید‌کننده موبایل و شرکت‌های مخابراتی دسته‌بندی و رتبه‌بندی شده‌اند.

طبق گزارش ۲۰۱۹ اغلب شرکت‌ها نسبت به سال گذشته امتیازهای بهتری را حداقل در یک مولفه کسب کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها رشد قابل توجهی را در قیاس با گزارش ۲۰۱۸ نشان داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در قیاس با سال گذشته، شرکت‌های تلفنیکا (Telefónica)، بایدو (Baidu) و یاندکس (Yandex) به ترتیب بیشترین رشد مثبت را داشته‌اند و شرکت‌های اوردو (Ooredoo)، سامسونگ (Samsung) و اتصالات به ترتیب بیشترین رشد منفی را نشان داده‌اند.

 

 

در رتبه‌بندی ۲۰۱۹، در میان شرکت‌های اینترنتی، شرکت‌های مایکروسافت ۶۲ درصد، گوگل ۶۱درصد، ورایزون میدیا ۶۱ درصد، فیسبوک ۵۷ درصد ، توییتر ۵۵ درصد ، کاکائو ۵۰ درصد ، اپل ۴۶ درصد، یاندکس ۳۲ درصد، سامسونگ ۲۹ درصد، تنسنت ۲۶ درصد، بایدو ۲۳ درصد  و mail.ru با ۲۱ درصد به ترتیب قرار گرفته‌اند.

 

 

در میان شرکت‌های مخابراتی نیز تلفنیکا با ۵۷ درصد، ودافون ۵۲ درصد، AT&T با ۴۸ درصد ، تلنور ۴۵ درصد، دویچه تله‌کام ۴۴درصد، ارنج ۳۶درصد، امریکا مویل ۲۵درصد، بهرتی ایرتل ۱۶درصد، ام‌تی‌ان ۱۶درصد، آکسیاتا ۸ درصد، اتصالات ۸ درصد و اوردو ۵ درصد رتبه‌های اول تا دوازدهم را از آن خود کرده‌اند.

 

 

پروژه RDR در تلاش است با ترویج آزادی بیان و توجه به حریم شخصی کاربران در اینترنت، انگیزه‌ها و استانداردهای شرکت‌ها را در سطح جهان، در راستای اهمیت احترام به کاربران و حفاظت از حقوق آن‌ها با استانداردهای فعلی جایگزین کند. گروهی از شرکت‌ها، وکلا، محققان، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران نیز به این منظور در قالب این پروژه گرد هم آمده‌اند.

پروژه RDR از سال ۲۰۱۵ در مسیر یاد شده گزارش‌های سالانه‌ای از عملکرد شرکت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها منتشر کرده است و این گزارش‌ها از سال ۲۰۱۷ به صورت مرتب هر ساله منتشر شده‌اند.

نسخه کامل گزارش سال ۲۰۱۹ و گزارش‌های سال‌های قبل از RDR در این صفحه قابل دانلود است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More