شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دورخیز اتحادیه اروپا برای ورود به بازار ریزتراشه‌ها

 

تعدادی از کشورهای مطرح اروپایی توانستند موافقت نهایی اتحادیه اروپا را برای طرح سرما‌یه‌گذاری دو میلیارد دلاری در ساخت تراشه‌های میکروالکترونیک کسب کنند.

کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا به عنوان حامیان این طرح در نظر دارند علاوه بر سرمایه‌گذاری دولتی، با تشویق سرمایه‌گذارن خصوصی، در راستای خودکفایی ساخت ریزتراشه‌ها گام بلندی بردارند.

این طرح قرار است دو میلیارد دلار کمک دولتی دریافت کند و ۲۹ شرکت خصوصی و مجموعه تحقیقاتی از جمله کارل زایس و رابرت بوش نیز در پیشبرد این برنامه ایفای نقش خواهند کرد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که علاوه بر مبلغ فوق، شش میلیارد دلار نیز از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی برای این طرح بودجه جمع‌آوری کند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش رود، این طرح در سال ۲۰۲۴ در نهایت تکمیل خواهد شد.

میکروالکترونیک‌ها در واقع قطعات کوچکی هستند که در قالب ریزتراشه و سنسور در تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها، خودروها و سایر وسایل الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمریکا و چین دو کشوری هستند که این حوزه مهم و حیاتی را در دنیا رهبری می‌کنند. سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری اتحادیه اروپا در این حوزه، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی بلندمدت کشورهای این منطقه برای رقابت با قدرت‌های فعلی بازار و عقب نیفتادن از نوآوری‌های این حوزه است.

رئیس هیئت رقابت اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است: «نوآوری در حوزه میکروالکترونیک می‌تواند به کل اتحادیه اروپا در پیشبرد نوآوری کمک کند. به همین دلیل دولت‌های اروپایی برای حمایت از چنین طرحی که منافع مشترک در پی دارد در کنار هم ایستاده‌اند و لازم نیست بخش خصوصی به تنهایی خطر آن را تقبل کند.»

طرح اتحادیه اروپا در این برنامه روی تولید تراشه‌هایی با مصرف انرژی کارآمد، نیمه‌رساناهای قدرتمند، سنسورهای هوشمند، تجهیزات نوری پیشرفته و مواد ترکیبی متمرکز خواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More