شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
زیان ۳۰ میلیون دلاری به نهادهای دولتی ایالات متحده

دادگستری آمریکا دو ایرانی را به جرم طراحی «باج‌افزار» محکوم کرد

 

وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند ایرانی را به دلیل طراحی «باج‌افزار سام‌سام» و حمله سایبری به نهادهای دولتی این کشور، محکوم کرد.

«محمد مهدی شاه‌منصوری»، ۲۷ ساله، اهل قم و «فرامرز شاهی سوندی»، ۳۴ ساله و متولد شیراز، دو هکر ایرانی هستند که به جرم طراحی این باج‌افزار، محکوم و تحت پیگرد اف‌بی‌آی قرار گرفته‌اند.

در پی این ماجرا، وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اولین بار دو آدرس بیت‌کوین را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است؛ مسئله‌ای که به عقیده برخی کارشناسان، اعلانی برای مقامات حکومت ایران است تا از نسبت به استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها تجدید نظر کنند.

دو شهروند ایرانی محکوم شده در مجموع بیش از ۳۰ میلیون دلار به زیرساخت‌ها و نهادهای دولتی ایالات متحده زیان وارد کرده‌اند و در ازای آن موفق شدند حدود ۶ میلیون دلار از قربانیان خود باج بگیرند.

دادگستری آمریکا می‌گوید ۱۰ ایالت این کشور مورد حمله SamSam قرار گرفته‌اند.

باج‌افزار SamSam از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده بود و گفته می‌شود در حمله به برخی بیمارستان‌های آمریکا نیز نقش مخرب داشته است.

بیمارستان Hancock Health ایندیانا برای خلاصی از حمله این باج‌افزار مجبور شده بود از طریق ارز دیجیتال بیت‌کوین، ۵۵ هزار دلار به هکرهای ایرانی پول بدهد. حمله سایبری به شهر آتلانتا در فروردین گذشته که موجب از کار افتادن برخی خدمات دولتی در این شهر شده بود نیز یکی از جرائم منتسب به دو هکر ایرانی است. این خرابکاری ۲/۶ میلیون دلار هزینه روی دست مسئولان شهر آتلانتا گذاشت.

باج‌افزار یاد شده از زمان گسترش، به طور مداوم از طرف «شاه‌منصوری» و «شاهی سوندی» اصلاح شده است. آن‌ها برای حملات خود ساعات غیر اداری را انتخاب می‌کردند تا میزان آسیب‌پذیری را افزایش دهند.

اف‌بی‌آی می‌گوید این دو ایرانی هم‌اکنون ساکن تهران هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More