شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان کل ایران: فضای مجازی قتلگاه است، فیلتر کردن یعنی بستن راه قتلگاه

 

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور با تشبیه فضای اینترنت به «قتلگاه» گفت باید راه این قتلگاه را برای عده‌ای ببندیم.

او که در نشستی با حضور روسای دادستانی سراسر کشور شرکت کرده بود در این رابطه خطاب به مسئولان گفت: «فیلتر کردن یعنی راه قتلگاه را برای عده‌ای ببندیم، اگر قبول ندارید که فضای مجازی قتلگاه است صراحتا بگویید.»

منتظری با بیان اینکه فضای مجازی به بستری برای وقوع جرم تبدیل شده است اشاره کرد: «به برخی از مسئولان امر اعلام کردم که اگر می‌خواهید ببینید مردم چه آسیب‌هایی از فضای مجازی می‌ببینند سری به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای بزنید. چند روز پیش یکی از مسئولین انتظامی به من پیامک داده بود که چه مقدار مراجع کننده به پلیس فتا داریم.»

او عقیده دارد با توجه به وقوع جرم در این فضا، وظیفه پیشگری به عهده نهاد قضایی قرار دارد: «وقتی می‌بینیم اکثر جرایم بستری به نام فضای مجازی دارد، نباید پیشگیری کنیم؟ آیا این وظیفه شرعی و قانونی ما نیست؟‌»

منتظری با اشاره به انتقادهای چند روز گذشته حسن روحانی در خصوص فیلترینگ و اعتراف به اشتباه نظام در زمینه بستن درهای اینترنت می‌گوید مادامی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، پرداختن به مسائلی غیر از این موضوع ضروری نیست: «اگر مباحث غیر جنگ اقتصادی را در جامعه مطرح کنیم، دو قطبی کردن جامعه به نفع چه کسی است؟» او ادامه می‌دهد: «آیا امروز مساله فیلتر و فیلترینگ جزو ضروریات زندگی ما است که بخشی از افکار مردم را به این سمت متمرکز کنیم؟»

دادستان کل کشور با انتقاد صریح از سخنان اخیر رئیس جمهور ایران می‌گوید: «اینکه یک روز گفته می‌شود فیلترینگ به تاریخ پیوست و یا گفته می‌شود اولین کسی که فیلترینگ را گفت رضا شاه بود، آیا این‌ها به نفع مردم است؟ باید به نیازهای اولیه مردم توجه کنیم.»

منتظری در توجیه فضای بسته اینترنت در ایران، کشورهای دیگر را مثال می‌زند: «بسیاری از کشورها بحث محدود کردن را جزو برنامه‌هایشان گذاشتند و اینطور نیست که فضای مجازی رها باشد.»

او بدون اشاره به آمار استفاده از نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ در ایران می‌گوید اگر فضای اینترنت را بدون سانسور در اختیار مردم قرار دهیم، آن‌ها با موضوعاتی مواجه می‌شوند که برخلاف عقاید نظام است: «توهین به مقدسات و آموزش‌های مسائل ضد امنیتی و بی‌هویت کردن نسل جوان مسائلی است که در فضای مجازی باز آن‌ها را می‌بینیم.»

منتظری عقیده دارد ما جایی را نمی‌بندیم بلکه صرفا به دنبال سالم‌سازی اینترنت هستیم: «نه دنبال این هستیم جایی را ببندیم و نه اینکه جا می‌زنیم، ما می‌گوییم باید فضای سالمی در اختیار مردم باشد.»

دادستان کل ایران همچنین از عدم تشکیل کامل شبکه ملی اطلاعات که با نام اینترنت ملی نیز شناخته می‌شود انتقاد کرد و گفت: «مطالبه صریح بنده از رییس جمهور این است که مطالبه به حق رهبری و قانون و عامه مردم را چرا عملی نمی‌کنند و فضای مجازی در اختیار خود دولت را ایجاد نمی‌کنند؟ چرا شبکه ملی اطلاعات را تاکنون تشکیل ندادند؟»

او از وزیر ارتباطات دولت روحانی نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: «مطالبه‌ام از وزارت ارتباطات هم این است که چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمی‌کنند؟ ما بررسی کردیم و دیدیم مصوبات اجرا نشده است. این‌ها نشان می‌دهد اراده جدی برای این کار وجود ندارد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ماه گذشته در مراسمی که با موضوع توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات شرکت کرده بود در این خصوص با رد انتظار داشتن کاربرد فیلترینگ از زیرساخت‌های این شبکه گفته بود: «سیاست را با شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنید و شبکه ملی اطلاعات را هم با فیلترینگ پیوند نزنید.»

دادستان کل کشور در انتها با اشاره به اینکه اگر دولت کاری در این زمینه انجام ندهد، دستگاه قضایی از اختیارات قانون خود استفاده خواهد کرد گفت: «انتظار داریم هرچه زودتر این مساله را به سامان برسانند و نگذارید دستگاه قضایی از وظیفه قانونی و تکلیف قانونی خود استفاده کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More