شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله سایبری باعث توقف انتشار روزنامه‌های آمریکا شد

 

حمله یک بدافزار ناشناخته به زیرساخت نرم‌افزاری یک شرکت چاپ و توزیع، جلوی انتشار تعدادی از روزنامه‌های آمریکا از جمله وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز را گرفت.

اولین نشانه‌های حمله مورد اشاره در پنج‌شنبه شب هفته گذشته، ششم دی‌ماه مشاهده شده بود. این بدافزار، سیستم‌های رایانه‌ای انتشارات تریبون پابلیشینگ (Tribune Publishing) را مورد حمله قرار داد و چاپ‌خانه این انتشارات در کالیفرنیای جنوبی به‌دلیل این حمله از کار افتاد.

ویروس تا روز جمعه خود را به بخش‌های حیاتی زیرساخت چاپ روزنامه‌ها رسانده بود و در پی آن، چاپ نسخه کالیفرنیای جنوبی روزنامه‌های وال‌استریت ژورنال و نیویورک تایمز متوقف شد.

بر اساس اظهارات منابع مطلع، تیم‌های فنی هنوز موفق نشده‌اند سیستم‌های رایانه‌ای خود را به‌طور کامل از وجود بدافزار یادشده پاک کنند. هنوز شواهدی از به سرقت رفتن اطلاعات مشترکان روزنامه‌ها مشاهده نشده است.

هرچند مدیران روزنامه‌ها تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند، اما گزارش لس‌آنجلس تایمز نشان می‌دهد این حمله از خارج از مرزهای آمریکا صورت گرفته است.

برخی شواهد نشان می‌دهد این بدافزار در ابتدای فعالیت خود باعث از دسترس خارج شدن سرورها و شبکه تولید و چاپ خبر شده است. همین موضوع باعث شد تا چاپ و عرضه روزنامه‌های روز شنبه در برخی مناطق آمریکا به‌طور کامل تعطیل شود.

هنوز مشخص نیست مجموعه‌هایی که از این حمله آسیب دیده‌اند پی‌گیری این موضوع را از طریق مجاری قانونی آغاز کرده‌اند یا نه، اما کتی ولدمن، سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، می‌گوید: «ما گزارش‌هایی مبنی‌بر حمله بالقوه سایبری به رسانه‌های مختلف خبری دریافت کرده‌ایم و با دولت و سایر شرکای خود در این حوزه همکاری می‌کنیم تا درک بهتری از وضعیت موجود داشته باشیم.»

یک کارشناس امنیت سایبری به لس‌آنجلس تایمز گفته است از آنجایی که کدهای مخرب به‌صورت آزادانه در فضای آنلاین پخش می‌شوند، ردیابی هویت مهاجمان کار دشواری خواهد بود.

مدیران توزیع تریبون پابلیشینگ گفته‌اند که مشترکان روزنامه‌ها، روز یکشنبه همراه با روزنامه خود، نسخه روز شنبه را نیز دریافت خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More