شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جایگزینی تجهیزات مخابراتی هوآوی در اروپا به ۳/۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد

برآوردهای جدید نشان می‌دهد هزینه لازم برای جایگزینی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی تولیدی شرکت چینی هوآوی در اروپا حدود ۳/۵ میلیارد دلار (۲/۸۲ میلیارد پوند) خواهد بود. این رقم به‌مراتب کمتر از مبلغی است که پیش‌تر انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل (GSMA) پیش‌بینی کرده بود.

شرکت‌های هوآوی و زدتی‌ایی (ZTE) حدود ۴۰ درصد از بازار تجهیزات مخابراتی اروپا را در اختیار دارند اما به‌دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا، به‌سختی می‌توانند بازار خود را حفظ کنند یا گسترش دهند.

هوآوی بارها هر‌گونه ادعا مبنی بر خطرات امنیتی استفاده از تجهیزاتش را رد کرده است. این در حالی است که آمریکا نیز تا‌کنون مدرکی دال بر تخلف یاد‌شده ارائه نکرده است. با وجود این، واشینگتن متحدانش را ترغیب می‌کند تا با این کشور همراه شوند و استفاده از تجهیزات هوآوی برای گسترش شبکه مخابراتی 5G را ممنوع کنند.

اپراتورهای اروپایی بارها مخالفتشان با ممنوعیت استفاده از زیرساخت‌های هوآوی را اعلام کرده‌اند. این شرکت‌ها مدعی‌اند حذف هوآوی از این چرخه به کاهش نوآوری در صنعت مخابرات و افزایش هزینه‌ها منجر خواهد شد.

گزارش انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل نشان می‌داد جایگزینی تجهیزات این شرکت چینی در اروپا به ۵۵ میلیارد دلار (۴۸/۶ میلیارد پوند) سرمایه‌گذاری نیاز دارد و از طرفی، چنین تصمیمی فرایند توسعه شبکه 5G را تا ۱۸ ماه عقب می‌اندازد.

اما حالا، گزارشی که شرکت استند کنسالت (Stand Consult) با بررسی نمونه‌های بازار آمریکا و استرالیا منتشر کرده است نشان می‌دهد استفاده نکردن از زیرساخت‌های مخابراتی هوآوی و زدتی‌ایی در شبکه 5G هزینه‌ها یا زمان راه‌اندازی را افزایش نمی‌دهد.

در این گزارش تاکید شده است اپراتورهای اروپایی فارغ از تحریم هوآوی، باید تجهیزات رادیویی قدیمی و ارتقا‌ناپذیرشان را تعویض کنند و به همین خاطر هزینه‌ها بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه خواهد بود. برآورد استند کنسالت نشان می‌دهد که هزینه جایگزینی زیرساخت‌های ‌ارتقاپذیر به شبکه 5G ساختِ هوآوی و زدتی‌ایی حدود ۳/۵ میلیارد دلار می‌شود.

بریتانیا ارزیابی‌هایش درباره جایگاه آینده هوآوی در زیرساخت‌های ارتباطی این کشور انجام داده اما تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است. خبرهای غیر‌رسمی حاکی از آن است که استفاده از تجهیزات این شرکت در زیرساخت هسته شبکه ممنوع خواهد شد، اما این ممنوعیت تجهیزات رادیویی 5G را شامل نمی‌شود و وضعیت فعلی حفظ خواهد شد. هر‌چند فعلا باید منتظر نظر نهایی سیاست‌گذارهای بریتانیایی ماند.

گزارش دیگری نشان می‌دهد تصمیم به ممنوعیت هوآوی در بریتانیا با تاخیر ۱۸ تا ۲۴ ماهه راه‌اندازی شبکه 5G همراه خواهد بود و جایگاه راهبردی این کشور در این حوزه را به خطر می‌اندازد. چنین تصمیمی می‌تواند برای اقتصاد بریتانیا حدود ۶/۸ میلیارد پوند هزینه داشته باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More