شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توییتر امکان گزارش حساب‌های جعلی را فراهم کرد

شرکت توییتر با به‌روزرسانی بخشی از فرایند گزارش‌دهی خود، از حالا این امکان را به کاربرانش  می‌دهد تا حساب‌های مشکوک به جعلی بودن را مستقیما گزارش دهند.

 

 

فعالیت حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی از پس از برگزاری آخرین دوره انتخابات ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ تبدیل به موضوع داغ رسانه‌ها شده است. اولین حساسیت‌ها پیرامون این مسئله پس از حواشی ایجاد شده در رابطه با دست‌کاری نتایج انتخابات آمریکا از طرف حساب‌های کاربری وابسته به روسیه ایجاد شد؛ حدس و گمانی اولیه که با انجام تحقیقات مختلف، در نهایت تایید شد.

اما مسئله دخالت روسیه تنها نمونه از فعالیت حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی نیست. چند ماه پیش شرکت‌های توییتر، فیس‌بوک و گوگل با انتشار گزارش‌های مختلفی از فعالیت شبکه‌ای مشکوک از حساب‌های جعلی که از طرف حکومت ایران مدیریت می‌شده‌اند، پرده برداشتند.

اما موضوع به همین‌جا نیز ختم نشد. در ماجرای قتل «جمال خاشقجی»، ارتش حساب‌های جعلی عربستان با تشدید فعالیتش در توییتر، نظرها را به سمت خود کشاند؛ شبکه‌ای مخفی و مستقر در ریاض که به گفته روزنامه نیویورک تایمز، افراد فعال در آن ماهانه تا سقف ۳۰۰۰ دلار برای انتشار پیام‌هایی علیه مخالفان دولت سعودی حقوق دریافت می‌کنند. کمی پس از انتشار آن گزارش، فیس‌بوک دوباره از حذف تعداد زیادی صفحه و حساب کاربری وابسته به ایران در این شبکه اجتماعی نیز خبر داد.

همه این موارد ثابت می‌کند مسئله فعالیت حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی این روزها تبدیل به اساسی‌ترین چالش مدیران این شرکت‌های شده است.

توییتر با ایجاد امکان گزارش‌دهی حساب‌های جعلی در نظر دارد به شکل موثرتری در این زمینه قدم بردارد. یکی از سخنگویان توییتر گفته است: «امکان تازه گزارش‌دهی به ما اجازه جمع‌آوری اطلاعات بیشتری را می‌دهد تا بتوانیم هرزنامه‌ها را به شکل موثرتری شناسایی و حذف کنیم. با وجود جزئیات بیشتر برای بررسی، ما منابع بیشتری را به فرایند بررسی‌مان اضافه خواهیم کرد.»

تابستان گذشته توییتر حدود ۷۰ میلیون حساب کاربری را به دلیل نقض قوانین این شرکت به حالت تعلیق درآورد.

توییتر برخلاف فیس‌بوک اجازه استفاده از نام مستعار را به کاربران خود می‌دهد اما می‌گوید نباید از این حساب‌ها به شکل هدفمندی برای دستکاری در گفتگوهای موجود در این شبکه استفاده کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More