شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلفن‌های هوشمند شیوه تایپ را تغییر داده‌اند

سرعت نوشتن پیام با یک یا دو انگشت در تلفن‌های هوشمند به سرعت تایپ با صفحه‌کلیدهای مرسوم نزدیک می‌شود. بر اساس گسترده‌ترین پژوهشی که روی تایپ با موبایل انجام شده است، سرعت تایپ دو انگشتی با موبایل به‌طور میانگین ۳۸ کلمه در دقیقه است. هرچند این میزان یک چهارم کمتر از میانگین ۵۱/۵۶ کلمه‌ای تایپ با صفحه‌کلید فیزیکی است، اختلافش به اندازه‌ای که پژوهشگرها انتظار داشتند نیست و این مساله متحیرشان کرده است.

مطالعه‌ای که پژوهشگران دانشگاه آلتو در فنلاند، دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری فدرال زوریخ روی ۳۷ هزار شرکت‌کننده انجام داده‌اند نشان می‌دهد سرعت تایپ با موبایل کسانی که از امکان اصلاح خودکار استفاده می‌کنند از کسانی که از ابزار تشخیص خودکار کلمه‌ها بهره می‌برند بیشتر است.

بسیاری از بچه‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند چطور درست تایپ کنند: ۱۰ انگشت روی صفحه‌کلید، انگشت‌های اشاره روی کلیدهای F و J و چشم‌ها به کاغذ یا نمایشگر، نه صفحه کلید. حالا اما اغلب کاربران تلفن‌های هوشمند با دو انگشت شست تایپ می‌کنند و گروهی هم فقط با یک انگشت اشاره این کار را انجام می‌دهند.

با توجه به این‌که بخش بزرگی از ارتباطات ما از طریق تلفن‌های همراه است، بسیاری از معلمان و پژوهشگران درباره آثار بلند‌مدت تایپ با صفحه‌کلیدهای دیجیتال، به‌خصوص روی نسل‌های جوان‌تر، ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما نتایج تحقیق اخیر پژوهشگران را شگفت‌زده کرده است، چرا که تایپ با تلفن‌های هوشمند نوعی مهارت حرکتی است که افراد به‌تنهایی و بدون آموزش رسمی فرا می‌گیرند و با تایپ روی صفحه‌کلیدهای فیزیکی تفاوت بسیار دارد.

افراد گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، فارغ از این‌که از صفحه‌کلید تلفن هوشمند استفاده کنند یا رایانه، در مقایسه با گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۰ کلمه در دقیقه بیشتر تایپ می‌کنند. بهترین تایپیست‌ها می‌توانند بیش از ۸۰ کلمه در دقیقه تایپ کنند.

پژوهشگران این مطالعه پیش‌بینی می‌کنند با افزایش افرادی که در استفاده از صفحه‌کلیدهای فیزیکی مهارت کمتری دارند و پیشرفت فناوری تایپ با موبایل، شکافی که بین این دو شیوه تایپ وجود دارد از بین می‌رود.

با این حال، تایپ با تلفن‌های هوشمند هنوز هم ایرادهای خاص خود را دارد. افراد شرکت‌کننده در پژوهش یاد‌شده بسیاری از خطاهای متن را اصلاح‌نشده رها کرده بودند. به عقیده پژوهشگران، یکی از دلایل این مساله، روش‌های محدود ویرایش متن در دستگاه‌های موبایل است.

آیرا جانوویتز، مشاور ارگونومی، که پیش‌تر با دانشگاه کالیفرنیا همکاری کرده است، عقیده دارد صفحه لمسی باعث می‌شود افراد بیش از حد لزوم انگشت خود را روی کیبورد فشار دهند و این امر به‌مرور زمان می‌تواند مشکلات جسمی ایجاد کند. استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های هوشمند همچنین می‌تواند باعث گرفتگی و مشکلات گردن و شانه‌ها شود.

بردلی چیس، استادیار دانشگاه سن‌دیگو، می‌گوید نگرانی‌ها درباره استفاده از صفحه‌کلیدهای دیجیتال نسبت به نمونه‌های فیزیکی کمتر نیست، فقط نوعش فرق می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More