شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بین بازی‌های ویدیویی خشن و پرخاشگری نوجوانان ارتباطی وجود ندارد

 

نتایج پژوهش تازه موسسه جامعه‌شناسی اینترنت در دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد بین مدت زمان بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز و افزایش پرخاشگری نوجوانان هیچ ارتباطی وجود ندارد. به گفته پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، این بررسی یکی از معتبرترین و کامل‌ترین پژوهش‌هایی است که تا به امروز در این زمینه انجام شده است.

تحقیقاتی که پیش از این در این زمینه صورت گرفته بودند نتایج عکس یا گاه مشابه این مساله را اثبات می‌کردند. پروفسور اندرو پریبیلسکی، مدیر بخش پژوهشی موسسه جامعه‌شناسی اینترنت در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «اعتقاد به این‌که بازی‌های ویدیویی خشن به افزایش پرخاشگری در دنیای واقعی منجر می‌شود عقیده پرطرفداری است، اما بررسی و آزمایش چندان دقیقی روی آن صورت نگرفته است.»

به عقیده این استاد دانشگاه، یکی از مشکلاتی که محقق‌ها در زمینه پژوهش‌های مبتنی بر فناوری با آن مواجه‌اند شیوه‌های متعددی است که برای تحلیل داده‌های مشابه وجود دارد و همین باعث ایجاد خروجی‌های مختلف می‌شود.

دکتر نتا واینشتاین از دانشگاه کاردیف می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد تعصب محققان ممکن است روی مطالعات قبلی درباره این موضوع تاثیر گذاشته و درک ما از تاثیر بازی‌های ویدیویی را تحریف کرده باشد.»

از جمله انتقادهایی که به مطالعات گذشته در این زمینه وارد بود، اتکای بیش از اندازه به داده‌هایی بود که خود نوجوانان گزارش کرده بودند. اما پژوهش تازه دانشگاه آکسفورد از مجموعه‌ای از داده‌ها نظیر اطلاعات جمع‌آوری‌شده از والدین نوجوانان و درجه‌بندی خشونت طبق ارزیابی مراجع رسمی بازی‌های رایانه‌ای استفاده کرده است.  

با وجود این‌که ارتباطی بین پرخاشگری در نوجوانان و بازی‌های ویدیویی یافته نشده است، اما محققان تاکید کرده‌اند بازی‌ها می‌توانند احساسات یا واکنش‌های عصبی را تحریک کنند.

اندرو پریبیلسکی می‌گوید در جامعه گیمرها مواردی مانند توهین‌های کلامی، کل‌کل، بدزبانی و آزار به‌کرات مشاهده می‌شود که می‌توان آن را نوعی رفتار ضد‌اجتماعی تلقی کرد و نیازمند تحقیقاتی جداگانه است.

مطالعه یاد‌شده روی نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله بریتانیایی صورت گرفته است.

در همین حال هفته گذشته در آمریکا، لایحه‌ای اجرایی شده است که بر اساس آن شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی باید برای بازی‌های خشونت‌آمیز ۱۰ درصد مالیات بدهند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More