شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیش از نیمی از ایرانی‌ها کماکان از تلگرام استفاده می‌کنند

بر اساس گزارش اسفندماه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، پیام‌رسان‌های خارجی در قیاس با نمونه‌های داخلی کماکان محبوب‌ترین گزینه بین کاربران ایرانی به حساب می‌آیند. بر پایه آمار منتشر شده، تلگرام با داشتن ۵۵/۹ درصد عضویت، علی‌رغم محدودیت‌ها، هنوز هم محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است.

رسانه اجتماعی اینستاگرام با ۲۹/۵ درصد و پیام‌رسان واتس‌اپ با ۲۵/۱ درصد در جایگاه دوم و سوم پرمخاطب‌ترین برنامه‌های اجتماعی ایران قرار گرفته‌اند.

سروش با ۲/۴ درصد، فیسبوک با ۲ درصد، توییتر با ۰/۹ درصد، ایتا با ۰/۶ درصد، آی‌گپ با ۰/۵ درصد، لاین با ۰/۳ درصد، بله با ۰/۳ درصد و گپ با ۰/۲ درصد در رده‌های بعدی فهرست منتشر‌شده ایسپا حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حال حاضر ۷۰/۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور کاربر فعال تلگرام‌اند و ۴۸/۷ درصد آن‌ها نیز از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

مهرماه گذشته، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از کاهش ۷۰ درصدی مخاطبان پیام‌رسان‌های داخلی، پس از یک دوره صعود موقت، خبر داده بود. حالا، گزارش اخیر نشان می‌دهد کاربران ایرانی کماکان تمایلی به استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی ندارند و شرکت‌های مالک آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند از بازار تلگرام سهمی کسب کنند.

از طرفی، طبق همین گزارش، تعداد کاربران تلگرام، در قیاس با مهرماه گذشته، افزایش پیدا کرده است. ایسپا در آن زمان اعلام کرده بود ۴۷/۳ درصد ایرانی‌ها از تلگرام استفاده می‌کنند و حالا با گذشت ۵ ماه از آن تاریخ، این میزان با بیش از ۸ درصد رشد همراه بوده است. دلیل این موضوع می‌تواند به گسترش دانش کاربران در زمینه استفاده از فیلترشکن‌ها برگردد؛ هرچند مشخص نیست چه تعداد از این افراد از برنامه‌های اصلی و چه تعداد از پوسته‌های فرعی تلگرام مانند هاتگرام یا طلاگرام استفاده می‌نمایند.

ماه گذشته، امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی ایران، گفته بود فیلترینگ تلگرام موفق بوده است. او تاکید کرده بود فیلترینگ این پیام‌رسان جلوی رشد استفاده کاربران داخل کشور را گرفته است.

خوراکیان همچنین اشاره کرده بود در صورت رفع برخی خلا‌های داخلی و راه‌اندازی رسانه‌های داخلی، می‌توان به فیلترینگ اینستاگرام هم فکر کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More