شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
«بیمار لندن» دیگر ویروس اچ‌آی‌وی ندارد

بعد از ۱۲ سال، پیوند مغز استخوان دوباره حریف اچ‌آی‌وی شد

 

پیوند مغز استخوان در بریتانیا بار دیگر حریف اچ‌آی‌وی شد. این را پژوهشگران دانشگاه کالج لندن می‌گویند و ادعا می‌کنند که بالاخره «بیمار لندن» هم از اچ‌آی‌وی۱ رها شده است.

بیشتر ۳۷ میلیون نفری که در سراسر دنیا به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده‌اند، به گونه اچ‌آی‌وی۱ مبتلا شده‌اند. بخش دیگری از افراد مبتلا که اغلب در غرب آفریقا زندگی می‌کنند، گونه اچ‌آی‌وی۲ دارند.

این دو ویروس شبیه به هم عمل می‌کنند، ولی دو گونه مختلف اچ‌آی‌وی‌ هستند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در ۲۰۱۷ میلادی، ۹۴۰ هزار نفر به‌واسطه ابتلا به اچ‌آی‌وی و رسیدن به مرحله ایدز، درگذشته‌اند.

«بیمار برلین» ۱۲ سال پیش به شیوه‌ای مشابه توانسته بود از اچ‌آی‌وی رها شود و بازگشت بیماری در او مشاهده نشده است.

 

پیوند مغز استخوان، شیوه درمان دومین مبتلا به اچ‌آی‌وی

در این پیوند مغز استخوان، سلول‌های بنیادی افرادی که ژن CCR5-delta 32 دارند به مغز استخوان فرد مبتلا منتقل می‌شود.

افراد دارای این ژن، نسبت به ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی مصون‌اند و برای همین پس از موفقیت پیوند مغز استخوان، بدن فرد مبتلا هم می‌تواند از مزایای این ژن استفاده کند و ویروس اچ‌آی‌وی دیگر در بدنش وجود نخواهد داشت.

به‌رغم اینکه این اقدام گامی مهم در رسیدن به درمان ابتلا به اچ‌آی‌وی محسوب می‌شود، ولی فعلا نمی‌تواند درمانی همه‌گیر باشد.

از یک طرف‌، تعداد خیلی کمی از مردم ژن CCR5-delta 32 دارند و در نتیجه‌اش حتی اگر تمام آنها هم داوطلب اهدای مغز استخوان شوند، باز به تعداد تمامی افراد مبتلا نخواهد بود.

از سوی دیگر، عمل پیوند مغز استخوان ساده نیست، همچنین عوارضش تا سال‌ها می‌تواند بر زندگی فرد تاثیر بگذارد و در نهایت روی همه جواب مثبت نمی‌دهد.

 

اچ‌ای‌وی سال‌هاست که الزاما حکم مرگ افراد نیست

هم‌اکنون، بر اساس برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز، مهم این است که تمامی جامعه تست اچ‌آی‌وی بدهند و وضعیت‌شان در زمینه ابتلا به این بیماری سنجیده شود؛ حتی اگر از سوزن برای تزریق مخدر استفاده نکنند یا آمیزش‌های جنسی خطرناک (بدون استفاده از کاندوم و دیگر اقلام پیشگیری) نداشته باشند.

در صورتی که تمام مردم تست بدهند و افراد مبتلا شناسایی شوند، می‌‌باید پیش از ورود به مرحله ایدز از داروهای ضد ویروس استفاده کنند.

اگر این داروها در بدن فرد جواب دهند، او می‌تواند به زندگی معمولی ادامه دهد، هر چند هر روز باید دارو مصرف کند، مثل فردی که به یک بیماری مزمن مانند بیماری‌های قلبی مبتلاست.

بااین‌حال، فرد پس از چند هفته از مصرف این دارو، وارد مرحله «غیر تشخیصی»

(undetectable) می‌شود و ویروس اچ‌آی‌وی دیگر در تست خونش پدیدار نخواهد شد. در این مرحله، او دیگر نمی‌تواند ویروس را به افراد دیگر منتقل کند.

البته کنار گذاشتن مصرف منظم این دارو باعث می‌شود تا در زمانی کوتاه، اغلب بین سه تا چهار ماه، ویروس دوباره در خون فرد پدیدار شود و او دوباره بتواند آن را به دیگران منتقل کند.

اجرای برنامه‌های تخصصی اچ‌آی‌وی از جمله برنامه‌های سازمان ملل متحد باعث شده تا در برخی کشورها مثل تایلند، کوبا یا ارمنستان، مادران حامله‌ نتوانند ویروس اچ‌آی‌وی را به فرزندانشان منتقل کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More