شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نگرانی حامیان حفظ حریم‌ خصوصی از افشای اطلاعات کاربران

بازدید از سایت‌های پورنوگرافی در بریتانیا تنها با ارائه مدرک شناسایی

دولتمردان بریتانیایی قرار است هفته آینده تاریخ اعمال قانون محدودیت سنی برای مشاهده محتوای سایت‌های پورنوگرافی را اعلام کنند. بنابر گزارش‌های منتشر شده، احتمال دارد از ۱۲ فروردین سال آینده، بریتانیایی‌ها پیش از دیدن سایت‌های پورن مجبور شوند سن قانونی خود را از طریق ارسال مدارک شناسایی به یک نهاد واسط اعلام نمایند.

حامیان حفظ حریم خصوصی کاربران هشدار داده‌اند این تصمیم‌گیری می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته باشد.

مساله اعمال محدودیت سنی برای دسترسی به سایت‌های پورنوگرافی بیش از دو سال است که مطرح شده است. طی این مدت، مشکلات فنی ناشی از طراحی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت انجام این کار، یکی از موانعی بود که باعث تعویق اجرای این قانون شد.

این محدودیت سایت‌های پورنوگرافی را مجاب می‌کند پیش از نمایش محتوا، قدم‌های لازم برای تایید سن کاربر را بردارند. حداقل سن برای مشاهده سایت‌های پورن در بریتانیا ۱۸ سال است.

قانون جدید می‌گوید سایت‌های پورنوگرافی باید از طریق دریافت نسخه اسکن‌شده پاسپورت یا گواهینامه رانندگی و بررسی صحت آن، سن قانونی کاربرانشان را تایید نمایند. همچنین، یکی دیگر از راه‌هایی که کاربران بریتانیایی در اختیار دارند مراجعه به دکه‌های روزنامه‌فروشی و دریافت مشخصات ورود به این‌گونه سایت‌هاست که فقط به بزرگسالان ارائه می‌شود. در این شیوه، فروشنده مسئول تایید حداقل سن افراد خواهد بود.

سایت‌هایی که نسبت به این موضوع سهل‌انگاری کنند با جریمه‌های مالی یا خطر مسدود شدن دسترسی به سایتشان از طرف ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در بریتانیا مواجه خواهند شد.

فعالان حوزه حریم خصوصی درباره نحوه جمع‌آوری این داده‌ها و خطر نشت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. جیم کیلاک، مدیر یک سازمان حامی حریم خصوصی کاربران، به روزنامه گاردین گفته است: «سیاستمدارها نمی‌دانند داده‌های مربوط به علایق پورن آن‌ها ممکن است به دست روزنامه‌نگارها و افراد دیگر بیفتد».

MindGeek، شرکتی که مالک سایت‌های پورنوگرافی مطرحی مانند «پورن‌هاب» است، نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا می‌کند. این شرکت مدتی پیش مجموعه‌ای به نام AgeID را طراحی کرد که کار اصلی‌اش تایید صحت سنی بازدید‌کننده‌های سایت‌های پورن است.

کیلاک می‌گوید مشکل این‌جاست که شما به اختیار خود همه داده‌هایتان را به همتای مارک زاکربرگ در حوزه پورنوگرافی می‌دهید: «این منم، این چیزهایی است که دوست دارم و این همه سایت‌هایی است که از آن‌ها بازدید کردم.»

مسئولان AgeID پیش از این، اعلام کرده بودند که برای بریتانیا بازاری  ۲۵ میلیون نفری در نظر گرفته‌اند. آن‌ها عقیده دارند نیمی از بریتانیایی‌ها به مشاهده سایت‌های پورنوگرافی علاقه‌مند خواهند شد.

سیستم AgeID از کاربرانش می‌خواهد ابتدا با وارد کردن آدرس ایمیل و رمز عبور، یک حساب کاربری بسازند. در مرحله بعد، کاربرها باید مشخصات پاسپورت یا گواهینامه رانندگی‌شان را در این سایت بارگذاری کنند تا اپراتور تایید نماید. اگر کاربری با این شرایط احساس راحتی نمی‌کند، می‌تواند با مراجعه به فروشگاه‌های عرضه‌کننده مجلات و روزنامه، با ارائه مدرک شناسایی معتبر، کارتی با نام porn pass بخرد. این کارت به ازای هر دستگاه فعال می‌شود و ۴/۹۹ پوند قیمت دارد.

جیمز کلارک، مدیر ارتباطات شرکت AgeID، می‌گوید شیوه نگهداری ایمیل و رمز عبور کاربران تایید‌شده به گونه‌ای است که در AgeID هیچ پایگاه داده‌ای از ایمیل آن‌ها جمع‌آوری نمی‌شود.

فقط یک سوم بریتانیایی‌ها عقیده دارند که این شیوه جلوی دسترسی کودکان به محتوای سایت‌های پورن را می‌گیرد؛ چرا که افراد همواره با استفاده از وی‌پی‌ان می‌توانند موقعیت مکانی‌شان را به‌سادگی به جایی غیر از بریتانیا تغییر دهند.

پارلمان بریتانیا حدود دو سال پیش قانون اعمال محدودیت برای دسترسی به سایت‌های پورنوگرافی را تصویب شد، اما تاریخ اجرای آن بارها به تاخیر افتاد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More