شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اپلیکیشن‌های هواشناسی اطلاعات شما را مخفیانه می‌فروشند

 

اگر کاربر تلفن‌های هوشمند باشید، احتمالا یک اپلیکیشن هواشناسی روی گوشی‌تان نصب کرده‌اید. شما نیاز دارید از وضعیت آب‌و‌هوا اطلاع دقیق داشته باشید و آن‌ها ـ‌توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ـ نیاز دارند از خدمات رایگانی که به شما ارائه می‌دهند سود مالی کسب کنند. در این بین، نکته مهم این است که تعدادی از این برنامه‌ها شاید در ظاهر هدفشان ارائه داده‌های رایگان هواشناسی به کاربران باشد، اما در واقع، کسب‌وکار اصلی‌شان فروش داده‌های موقعیت مکانی افراد به شرکت‌های بزرگ‌تر است.

در هفته گذشته، وکیل شهر لس‌آنجلس از شرکت سازنده اپلیکیشن هواشناسی The Weather Channel، به‌دلیل نقض حریم خصوصی کاربران آمریکایی، شکایت کرد. در این شکایت آمده است این برنامه با استفاده از محبوبیت گسترده‌ای که دارد، تبدیل شده است به ابزاری که داده‌های خصوصی موقعیت مکانی کاربران را استخراج و سپس آن‌ها را با اهداف تبلیغاتی و دیگر منظورهای تجاری در اختیار شرکت‌های وابسته به آی‌بی‌ام و سایر شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهد.

برخلاف نمونه پیش‌فرض برنامه‌های هواشناسی که روی گوشی‌های هوشمند نصب شده‌اند، نمونه‌های خصوصی موجود در بازار دارای ویژگی‌های بیشتر و کاربردی‌تری هستند. حالا اما به نظر می‌رسد دست‌کم استفاده از برخی از آن‌ها به معنی چراغ سبزی ناخواسته برای دسترسی به داده‌های مکانی‌تان به حساب می‌آید.

اپلیکیشن The Weather Channel، که بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است و ماهانه ۴۵ میلیون کاربر فعال دارد، اولین نمونه از برنامه‌های هواشناسی ناقض حریم خصوصی به حساب نمی‌آید. چندی پیش، بر اساس بررسی‌های روزنامه نیویورک‌تایمز مشخص شد برنامه محبوب دیگری به نام WeatherBug اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران خود را به شرکت‌های خصوصی ارسال می‌کند.

Accuweather، دیگر برنامه پرطرفدار هواشناسی، هم در سال ۲۰۱۷ به فروش داده‌های مکانی کاربران متهم شد. نکته بسیار حادتر در‌خصوص این نمونه، جمع‌آوری اطلاعات موقعیت مکانی حتی در زمان خاموشی این گزینه در تلفن هوشمند کاربران بود.

در آخرین نمونه از این دست برنامه‌ها، هفته پیش با انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال مشخص شد برنامه محبوبی به نام Weather Forecast در فروشگاه گوگل‌پِلی وجود دارد که نه‌تنها اطلاعات مکانی کاربران را جمع‌آوری می‌کند، بلکه آدرس ایمیل و شماره IMEI تلفنشان را هم ذخیره می‌کند.

کارشناسان عقیده دارند شرکت‌های گوگل و اپل، به‌عنوان متولیان بازار اپلیکیشن‌های موبایل، باید در‌خصوص شیوه جمع‌آوری و انتشار داده‌ها برای شرکت‌های خصوصی استانداردهای بهتری تعریف کنند. اصولا زمانی‌که بحث جمع‌آوری داده‌های خصوصی از طریق اپلیکیشن‌ها به میان می‌آید، هر دو شرکت گوگل و اپل ترجیح می‌دهند با بی‌تفاوتی از کنار این‌گونه مباحث عبور کنند و حداقل در ظاهر نشانه‌ای مبنی بر تغییر این رویه در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More