شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ال‌اس‌دی چگونه بر پیام‌رسانی مغز تاثیر می‌گذارد؟

 

اسکن مغز داوطلب‌هایی که در پژوهشی شرکت کردند و در راه علم ال‌اس‌دی مصرف کردند نشان می‌دهد این ماده مسیرهای انتقال اطلاعات در مغز را به هم می‌ریزد.

پژوهشگرها دریافتند این ماده با مختل کردن برخی کارکردهای مغز حالت روحی دگرگون‌شده‌ای به وجود می‌آورد.

اسکن مغز افرادی که با مصرف ال‌اس‌دی نشئه شده بودند نشان داد که این ماده باعث می‌شود اطلاعات بیش از حد به قسمت‌هایی از قشر مغز منتقل شود، در صورتی‌که در حالت طبیعی برای پرهیز از سرازیر شدن انبوه اطلاعات به این قسمت، بخش زیادی از آن فیلتر می‌شود.

در واقع، حجم بیشتری از اطلاعات از تالاموس، که نوعی دروازه‌بان اعصاب است، عبور می‌کند و به قسمت‌های خلفی قشر مغز می‌رسد و هم‌زمان انتقال اطلاعات به بخش دیگری از مغز یعنی لُب گیجگاهی متوقف می‌شود.

این اختلال در ارتباط‌های درون‌مغزی می‌تواند برخی از عوارض مصرف ال‌اس‌دی را توضیح دهد، مثل احساس خوشبختی مفرط، یگانگی با عالم هستی، وهم و همچنین حالتی را که دانشمندها آن را «خودباختگی» توصیف می‌کنند.

در این پژوهش از ۲۵ داوطلب سالم یک بار پس از مصرف ال‌اس‌دی و یک بار پس از مصرف ماده‌ای بی‌اثر اسکن گرفته شد. قبل از آزمایش، دستگاه اسکن و محیط اطرافش را به داوطلب‌ها نشان دادند تا پس از مصرف ال‌اس‌دی رفتن داخل دستگاه اسکن برای آن‌ها دشوار نباشد، چون اگر داخل دستگاه می‌ترسيدند، اسکن نتیجه خوبی نمی‌داد.

هدف پژوهشگر‌ها سنجش فرضیه‌ای بود که اولین بار بیش از یک دهه پیش مطرح شد. این فرضیه می‌گفت مصرف ال‌اس‌دی کار تالاموس را که فیلتر کردن اطلاعات ارسالی به سایر بخش‌های مغز است متوقف می‌کند؛ اختلال در کارکرد این فیلتر علت بروز تاثیر عجیب ال‌اس‌دی در ذهن مصرف‌کنندگان این ماده است.

کاترین پرلر، یکی از مجریان این پژوهش در بیمارستان روانپزشکی دانشگاه زوریخ، به روزنامه گاردین گفت: «جهان اطراف دقیقا همان جهانی نیست که ما درک می‌کنیم چون تالاموس آنچه اطلاعات بیهوده و بی‌ربط می‌داند فیلتر می‌کند. ما لزوما هر آنچه وجود دارد را درک نمی‌کنیم چون حجم بسیار زیادی از اطلاعات خواهد بود.»

اسکن مغز داوطلب‌ها نشان داد که این فرضیه تا حدودی درست است. تحت تاثیر مصرف ال‌اس‌دی، تالاموس اجازه می‌دهد حجم بیشتری از اطلاعات به بخش‌هایی از مغز منتقل شود و هم‌زمان جلوی انتقال اطلاعات به بخش‌های دیگر را می‌گیرد.

کاترین پرلر می‌افزاید: «ما دریافتیم این الگو در مجموع واقعیت دارد. ولی نحوه انتقال و توزیع اطلاعات در قشر مغز تحت تاثیر ال‌اس‌دی بسیار پیچیده‌تر از آن است که این فرضیه پیش‌بینی کرده بود.»

هنوز مشخص نیست اختلال انتقال اطلاعات در بخش‌هایی از مغز چگونه به عوارض ناشی از مصرف ال‌اس‌دی منجر می‌شود، ولی پژوهش‌های قبلی به نکاتی اشاره شده است.

به عنوان مثال، برداشت دانشمندها این است که بخش خلفی کمربندی قشر مغز در شکل‌گیری دریافت فرد از خود نقش دارد و انتقال حجم بسیار زیاد اطلاعات به این بخش به احساس خودباختگی منجر می‌شود.

ال‌اس‌دی، با نام علمی اسید لایزرژیک دی‌اتیل‌آمید، اولین بار در سال ۱۹۳۶ در آزمایشگاه و با ترکیب مواد تولید شد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی در پژوهش‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی تاثیر مهمی بر جا گذاشت.

هرچند در دهه‌های بعد مصرفش به‌عنوان ماده روان‌گردان به ممنوعیتش منجر شد، بسیاری از دانشمند‌ها اکنون احتمال می‌دهند این ماده در مقابله با افسردگی و سایر نارسایی‌های روحی‌ـ‌روانی بسیار موثر باشد.

کاترین پرلر در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با روزنامه گاردین گفت: «ما داریم به درک پیچیدگی آنچه در مغز پس از مصرف ال‌اس‌دی رخ می‌دهد نزدیک‌تر می‌شویم و این برای تولید داروهای جدید بسیار مهم است.»

نتایج این پژوهش جدید در آکادمی علوم آمریکا منتشر شده است.

در سال ۲۰۱۶ نیز پژوهش مهم دیگری نشان داد برای پردازش تصویری، مغز تحت تاثیر ال‌اس‌دی در مقایسه با مواقع عادی بخش‌های بیشتری را به کار می‌گیرد و افراد حتی وقتی چشم‌هایشان بسته است تصاویر شفاف‌تری می‌بینند.

این اولین پژوهشی بود که اثر ال‌اس‌دی بر مغز انسان را با استفاده از یک دستگاه اسکن مدرن نشان داد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More