شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش جست‌و‌جوی کلید‌واژه «چشم‌درد» در مناطق شیوع کرونا

 

با همه‌گیری ویروس جدید کرونا، روزانه میلیون‌ها کاربر با جست‌‌و‌جو در گوگل، به‌دنبال کسب اطلاعات جدید در مورد نشانه‌های بیماران مشکوک به آلودگی به این ویروس مهلک‌اند. 

دسته‌بندی کلمات کلیدی جست‌وجو‌شده از سراسر جهان این امکان را به گوگل می‌دهد تا میزان شیوع کرونا را برآورد کند، به‌خصوص در مناطقی که زیرساخت مناسب برای انجام آزمایش‌های تشخیصی ندارند. 

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اخیرا بیشترین نشانه‌های مشکوک به ابتلا که در گوگل جست‌و‌جو شده است موارد شایع از جمله تب و لرز، اسهال و از بین رفتن حس بویایی را شامل می‌شود، که نهادهای متولی سلامت در کشورهای گوناگون در مورد آن‌ها آگاهی‌رسانی کرده‌اند.

اما یکی از موارد تعجب‌برانگیزی که به‌تازگی در جست‌و‌جوهای گوگل مشاهده شده کلید‌واژه چشم‌درد است که تاکنون، در زمره نشانه‌‌های احتمالی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ به آن توجه نشده است.

بنا بر این گزارش، جست‌و‌جوی عبارت «من چشم‌درد دارم» در هفته‌های گذشته بیشترین تکرار را در جست‌و‌جوی گوگل در ایالت‌های نیویورک، نیو‌جرسی، کنتیکت، لوییزیانا و میشیگان داشته است.  

به نوشته نیویورک‌تایمز، جست‌و‌جوی این کلیدواژه‌ها در دو هفته اخیر مخصوصا در بخش‌هایی از آمریکا که بالاترین میزان ابتلا به کرونا را داشته، افزایش یافته است.

پیش‌تر گزارش‌هایی از مشکلات چشم در افراد مبتلا به کرونا منتشر شده بود. در ۳۱ مارس، نتایج بررسی ۳۸ بیمار در چین نشان می‌داد یک‌سوم این بیماران دچار اختلال بینایی شده‌اند.

همچنین، گزارش‌ها حاکی از این است که بین ۱ تا ۳ درصد افراد مبتلا به کرونا دچار عارضه التهاب غشای چشم یا قرمزی چشم بوده‌اند. 

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است به نظر نمی‌رسد جست‌وجوی این کلیدواژه به‌خاطر چشم‌درد ناشی از حساسیت‌ فصلی، ماندن در منزل و در نتیجه، بیشتر چشم دوختن به صفحه تلویزیون، رایانه و موبایل باشد. میزان جست‌و‌جوی کلیدواژه چشم‌درد با داده‌های جمع‌آوری‌شده از تلفن‌های همراه که میزان کاهش اخیر در تردد را می‌سنجد، همخوانی ندارد.

نیویورک‌تایمز در ادامه افزوده است کنجکاویِ صرف نیز نمی‌تواند باعث ایجاد ارتباط توام میان میزان شیوع کرونا و چشم‌درد شود. سایر نشانه‌های احتمالی که اخیرا توجه مطبوعات را نیز جلب کرده است ارتباط روشن و یکسانی با میزان شیوع ویروس کرونا نشان نمی‌دهند.

جست‌و‌جوی چشم‌درد در گوگل به آمریکا محدود نبوده و در اسپانیا، ایتالیا و ایران، سه کشور با رقم بالای ابتلا به کرونا، نیز مشاهده شده است. 

در این گزارش آمده است در اسپانیا، از اواسط فوریه تا اواسط مارس، میزان جست‌و‌جوی کلید‌واژه چشم‌درد افزایش چهار برابری داشته است و در ماه مارس، جست‌و‌جوهای کاربران ایرانی رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد.

در ایتالیا نیز در ماه مارس، جست‌و‌جوی کلیدواژه «سوزش چشم» پنج برابر بیشتر از مواقع عادی بود.

این جست‌و‌جوها می‌تواند نشانه‌ این باشد که چشم‌درد از علائم ابتلا به کروناست، اما ممکن است درصد کمی از مبتلایان دچار چشم‌درد شوند.

این روزنامه ضمن اشاره به این‌که میزان جست‌وجوی چشم‌درد در مقایسه با سایر علائم کرونا پایین‌تر است، توصیه کرد که لازم است پزشکان و مسئولان حوزه سلامت به ارتباط بین کووید‌ـ‌۱۹ و چشم‌درد دقیق‌تر نگاه کنند.

در پایان این گزارش آمده است: «اگر هم این موضوع علت دیگری دارد، باید بدانیم چرا در مقطعی که موارد قطعی کووید‌ـ‌۱۹ در مکانی خاص به سطح بسیار بالایی رسیده، تعداد افرادی که در جست‌و‌جوی گوگل می‌گویند چشم‌درد دارند این‌گونه افزایش داشته است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More