شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افراد مسن اخبار جعلی بیشتری به اشتراک می‌گذارند

 

بر اساس نتایج تحقیقات مشترکی که توسط پژوهشگران دانشگاه‌های نیویورک و دانشگاه پرینستون صورت گرفته است، افراد بالای ۶۵ سال فارغ از میزان تحصیلات، جنسیت، نژاد و درآمدشان، نسبت به جوان‌ترها اخبار جعلی بیشتری در فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

به بیانی دیگر، ویژگی سن بهتر از هر شاخصه دیگری می‌تواند رفتار مسن‌ترها را پیش‌بینی کند؛ حتی بهتر از وابستگی‌های حزبی.

از زمان پیروزی غافلگیر کننده دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، نقش اخبار جعلی در تاثیرگذاری روی رفتار رای‌دهندگان بیش از پیش مورد بحث قرار گرفته است. دست کم یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد اخبار جعلی به سود ترامپ به احتمال زیاد برخی افراد را مجاب ساخته تا در روز رای‌گیری به جای کیلنتون به او رای بدهند. همین موضوع باعث تاثیرگذاری این مسئله روی نتایج انتخابات شده است.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد هرچند تعداد افراد کمی روی لینک‌های مرتبط با اخبار جعلی کلیک کرده‌اند اما تیتر این خبرها به واسطه بخش News Feed فیسبوک به شکل گسترده‌ای پخش شده است و همین موضوع تخمین کاربرانی را که تحت تاثیر اینگونه محتوا قرار گرفته‌اند را دشور می‌کند.

یافته تازه پژوهشگران درباره اشتراک‌گذاری بیشتر اخبار جعلی توسط مسن‌ترها به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا تغییرات موثرتری برای جلوگیری از گمراه شدن آن‌ها طراحی کند.

تحقیق یاد شده که در شماره اخیر مجله Science Advances منتشر شده است، رفتار کاربران را در ماه‌های قبل از انتخابات ۲۰۱۶ و بعد از آن مورد بررسی قرار داده است.

محققان در اوایل سال ۲۰۱۶ با همکاری موسسه پژوهشی YouGov گروهی ۳۵۰۰ نفره را برای تحقیقات خود برگزیدند. برخی از آن‌ها عضو فیسبوک بودند و برخی دیگر نبودند. در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ درست زمانی که انتخابات به پایان رسیده بود، محققان از کاربران عضو فیسبوک خواستند تا اپلیکیشنی نصب کنند که به آن‌ها اجازه می‌داد به اطلاعات سیاسی، مذهبی و هر محتوایی که آن‌ها منتشر یا دنبال می‌کردند دسترسی داشته باشند.

حدود ۴۹ درصد افرادی که از فیسبوک استفاده می‌کردند، پذیرفتند تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

پس از آن محققان لینک‌هایی که توسط این افراد به اشتراک گذاشته شده بود را با فهرستی از دامنه‌هایی که سابقه انتشار اخبار جعلی داشتند مقایسه کردند. ۸/۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان در این تحقیق، حداقل یک لینک مرتبط با اخبار جعلی را منتشر کرده بودند. در این زمینه محافظه‌کاران نسبت به آزادی‌خواه‌ها جلوتر بودند: ۱۸ درصد جمهوری‌خواه‌ها در صفحات خود خبرهای جعلی را به اشتراک گذاشته بودند در حالی که این عدد برای دموکرات‌ها تنها ۴ درصد بود.

همچنین نتایج نشان دادند طی این مدت ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال عضو فیسبوک دست کم یک خبر جعلی را به اشتراک گذاشته‌اند. به طور کلی، تعداد اخبار جعلی به اشتراک گذاشته شده توسط این گروه حدود هفت برابر اخبار جعلی به اشتراک گذاشته شده توسط  جوان‌ترین گروه سنی، یعنی ۱۸ تا ۲۹ سال بود.

این تحقیقات علت به اشتراک گذاری اخبار جعلی بیشتر توسط مسن‌ترها را مشخص نکرده است اما پژوهشگران در این خصوص دو نظریه دارند.

نظریه اول می‌گوید مسن‌ترها به دلیل اینکه بعدتر به اینترنت آمده‌اند، نسبت به جوان‌ترها مهارت سواد دیجیتالی کمتری در اختیار دارند. نظریه دوم تاکید می‌کند افراد با بالا رفتن سن دچار زوال شناختی می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود مسن‌ترها دروغ را ساده‌تر باور کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More