شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراف شرکت هواوی به فعالیت دفترش در ایران هم‌زمان با تشدید تحریم‌های آمریکا

 

همزمان با افزایش فشارهای آمریکا بر شرکت‌های بین‌المللی در زمینه نقض تحریم‌های ایران،‌ رسانه‌ها خبر داده‌اند که مدیر مالی ارشد شرکت هواوی چین که با عنوان نقض این تحریم‌ها در کانادا بازداشت شده بود، اعتراف کرده که این شرکت یک دفتر در ایران دارد.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد در همین زمینه گزارش داد که اعلام این مساله یک پشتیبانی برای اثبات ادعاهای ایالات متحده آمریکا درباره نقض تحریم‌های مرتبط با ایران از سوی این «غول فناوری چینی» خواهد بود.

منگ وانژو، مدیر مالی ارشد این شرکت چینی در دسامبر گذشته با درخواست استرداد به آمریکا، از سوی مقام‌های کانادا بازداشت شد.

پس از آن،‌ او از سوی یک مامور مرزی کانادا در مورد معاملات تجاری هواوی در ایران و این که آیا این شرکت محصولاتی را در کشورهای مورد تحریم فروخته است، مورد بازجویی قرار گرفت.

منگ که دختر رن ژنگفی، بنیانگذار میلیاردر شرکت هواوی است، در ابتدا در پاسخ به این سوال مامور مرزی کانادا گفته بود: «من نمی‌دانم.» 

این مامور مرزی کانادا نیز در واکنش به او گفته بود «باور کردنش سخت است که مدیر مالی یک شرکت چند میلیارد دلاری چنین چیزی را نداند». بلومبرگ نوشته است که ظاهرا منگ بعد از آن اعتراف کرده که «شرکت او یک دفتر در ایران دارد».

 

فشار آمریکا؛ انکار هواوی

ایالات متحده آمریکا شرکت هواوی را متهم کرده که یک شرکت تابع مخفی و در حال فعالیت در ایران دارد که با نقض تحریم‌ها اقدام به دستیابی به کالاها، فناوری‌ها و خدمات آمریکایی کرده است. 

این شرکت پیشتر ارتکاب تخلف در این زمینه را انکار کرده بود. با این حال، هواوی روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد از پاسخ به بلومبرگ درباره اظهارات منگ و آنچه که دفتر این شرکت در ایران انجام می‌دهد خودداری کرد.

پرونده منگ بخشی از روند فشار گسترده ایالات متحده آمریکا بر این شرکت بزرگ حوزه شبکه‌ است. در چارچوب جنگ تجاری بین آمریکا و چین، دولت ترامپ این شرکت را از تجارت با تامین‌کنندگان آمریکایی منع کرده و در مرکز این جنگ تجاری قرار داده است.

 

افزایش سخت‌گیری آمریکا در حوزه تحریم‌های ایران

جنگ تجاری آمریکا با چین و ورود مساله نقض تحریم‌های ایران با فشار بر هواوی پس از آن صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته دولت آمریکا سخت‌گیری‌های بین‌المللی در راستای جلوگیری از معاملات و تجارت با ایران را افزایش داده است. 

فشارهای ایالات متحده آمریکا هم‌زمان علاوه بر حوزه نفتی و صنعتی، حوزه بانکی و تجاری را نیز در بر می‌گیرد.

در همین زمینه،‌ بانک استاندارد چارترد بریتانیا نیز در سال‌های گذشته به پرداخت جریمه از جمله در یک مورد به بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد. 

یک نماینده رسمی آمریکا در واشنگتن دی‌سی گفته بود که این بانک «کلیت نظام مالی و امنیت ملی آمریکا را با فراهم‌ کردن عمدی دسترسی حریصانه به اقتصاد این کشور از سوی ایرانیان، نقض کرده است.»

با تشدید «کارزار فشار حداکثری» بر ایران از سوی آمریکا، رسانه‌ها از کاهش تجارت نه تنها بین ایران با کشورهای اروپایی، بلکه با چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور خبر داده‌اند. 

در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا در ماه تیر از کاهش حدود شش درصدی صادرات ایران به چین و افت ۲۶ درصدی صادرات چین به ایران در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۹ خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More