شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل یک فضاپیمای خصوصی را به ماه می‌فرستد

گروهی از دانشمندان اسرائیلی در نظر دارند این هفته اولین فضاپیمای خصوصی به مقصد ماه را با هدف جمع‌آوری داده از سطح این سیاره به فضا پرتاب کنند. این ماموریت فضایی اولین ماموریت به مقصد ماه است که با بودجه بخش خصوصی تامین مالی شده است. 

این فضاپیما که برشیت (اولین کتاب از کتب پنجگانه موسی) نام دارد، با وزن ۵۸۵ کیلوگرم قرار است در روز جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ توسط یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس اکس از فلوریدا به فضا پرتاب شود. برشیت پس از طی یک سفر چند هفته‌ای و فرود روی سطح ماه به اندازه‌گیری میزان میدان مغناطیسی قمر زمین خواهد پرداخت تا نحوه شکل‌گیری آن را بررسی کند. 

یکی دیگر از ماموریت‌های این فضاپیما، قرار دادن یک «کپسول زمان» در ماه است. این کپسول که اندازه‌ای مشابه با یک سکه دارد، حاوی فایل‌های دیجیتال در بر دارنده سرود ملی و پرچم اسرائیل، کتاب مقدس، نقاشی کودکان و همچنین خاطرات یک بازمانده واقعه هولوکاست خواهد بود. 

یوناتان وینتراب، موسس سازمان غیر انتفاعی SpaceIL که هدایت اصلی این پروژه را به عهده دارد می‌گوید: «این کپسول قرار است برای همیشه در ماه بماند.» 

با وجود اینکه ماموریت برشیت پروژه‌ای دولتی به حساب نمی‌آید اما سازمان فضایی دولت اسرائیل (IAI) در این برنامه شراکت دارد. در صورتی که ماموریت یاد شده با موفقیت انجام شود اسرائیل پس از روسیه، آمریکا و چین، به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که در ماه فرود آمده است. 

سازمان فضایی اسرائیل در بیانه خود در این رابطه تاکید کرده است که این ماموریت در قیاس با برنامه‌های مشابه، کم‌هزینه‌ترین ماموریت ماه‌نوردی به حساب می‌آید. این سازمان یادآور شده است که ابرقدرت‌هایی که به چنین هدفی نائل شده‌اند صدها میلیون دلار برای آن هزینه کرده‌اند در حالی که بودجه پروژه برشیت حدود ۱۰۰ میلیون دلار (۷۷ میلیون پوند) بوده است. 

اسرائیل این پروژه خصوصی را «دستاوردی ملی و تاریخی» عنوان کرده است. 

مجموعه SpaceIL در سال ۲۰۱۱ با هدف برنده شدن در مسابقه فضایی گوگل که جایزه‌ای ۳۰ میلیون دلاری داشت راه‌اندازی شد. هر چند مسابقه یاد شده برنده‌ای در پی نداشت اما موسسان SpaceIL پس از آن تصمیم گرفتند تا بودجه برنامه خود را از منابع دیگری تامین کنند. 

موریس کان، میلیاردر اسرائیلی متولد آفریقای جنوبی از تامین کنندگان اصلی هزینه‌های این مجموعه به حساب می‌آید. در کنار او، میریام آدلسون و همسرش شلدون آدلسون که از طرفداران اسرائیل و نزدیک به حزب جمهوری خواه آمریکا هستند، ۲۴ میلیون دلار از هزینه‌های پروژه برشیت را تامین کرده‌اند. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More