شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلال بازی‌های ویدیویی به فهرست سازمان بهداشت جهانی اضافه شد

کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی با اضافه شدن «اختلال بازی‌های ویدیویی» به فهرست بیماری‌های شناخته‌شده‌ این سازمان موافقت کردند.

این تصمیم روز شنبه چهارم خرداد، در هفتاد‌و‌دومین مجمع بهداشت جهانی با موافقت هر ۱۹۴ عضو سازمان اتخاذ شد.

سازمان بهداشت جهانی برای یازدهمین بار طبقه‌بندی آماری بین‌المللی بیماری‌ها و عوارضشان بر سلامت را بازنگری و به‌روزرسانی کرد و اکنون، اختلال بازی‌های ویدیویی در این طبقه‌بندی گنجانده شده است.

این سازمان اختلال مذکور را نوعی «الگوی رفتاری پیوسته و مکرر در بازی رایانه‌ای (بازی دیجیتال یا بازی ویدیویی) که می‌تواند آن‌لاین (یعنی اینترتی) یا آف‌لاین باشد» تعریف کرده است.

بنا بر این تعریف، این اختلال می‌تواند به شکل «نبودِ کنترل بر بازی»، «اولویت دادن به بازی تا حدی که سایر علایق را تحت‌الشعاع قرار دهد» و یا «ادامه بازی با وجود پیامدهای منفی» ظهور کند.

به گفته این سازمان، اختلال فوق می‌تواند به «زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی» فرد آسیب وارد کند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این تصمیم با نظر کارشناسان رشته‌ها و مناطق مختلف و بر اساس مطالعه شواهد موجود اتخاد شده است.

این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته این بیماری را به فهرست مذکور اضافه کرده بود که با مخالفت نهادهای مختلف صنایع بازی‌های ویدیویی، از جمله ESA، مواجه شد و به‌ناچار در تصمیم خود تجدید‌نظر کرد.

اما تصمیم روز گذشته سازمان بهداشت جهانی از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود.

اعتیاد به بازی‌های ویدئویی از مدت‌ها قبل محل بحث و مناقشه بین نهادهای سلامت، تولیدکنندگان بازی‌ها، پژوهشگران و دولتمردان بوده است.

به عقیده دکتر داگلاس جنتایل، روانشناس و رییس آزمایشگاه تحقیقات رسانه در دانشگاه ایالتی آیووا، «بازی‌های ویدیویی در صورتی که بخش اعظم زندگی را اشغال کند پیش‌زمینه افسردگی و در این حالت، اختلال به حساب می‌آید.»

این اقدام سازمان بهداشت جهانی گامی روبه‌جلو در مباحث مربوط به اعتیاد به این قبیل بازی‌هاست.

اخیرا، اعضای کنگره آمریکا نیز اعلام کرده‌اند درصددند لایحه‌ای برای ممنوعیت لوت‌باکس در بازی‌های ویدیویی تهیه کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More