شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختراع دو پژوهشگر ایرانی برای تشخیص سریع و کم‌هزینه سرطان پوست

نگار توسلیان، مدیر آزمایشگاه بیوالکترومغناطیس موسسه فناوری استیونز در نیوجرسی آمریکا با همکاری امیر میربیک سبزواری، به فناوری جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند به تشخیص سریع و کم‌هزینه سرطان پوست کمک کند.

این فناوری جدید بر اساس پرتوهای موج کوتاه است که در تلفن‌های همراه و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها به کار می‌روند.

تومورهای سرطانی در مقایسه با سلول‌های سالم، میزان بیشتری از انرژی این امواج را منعکس می‌کنند، به طوری که میزان انعکاس انرژی توسط بافت سرطانی ۴۰ درصد بیش از سلول‌های سالم است. به این ترتیب، امکان تشخیص بافت بیمار با شناسایی سلول‌هایی که بیشترین بازتابش را دارند، فراهم است.

به گفته این دو پژوهشگر ایرانی، این فناوری جدید امکان تشخیص بافت سرطانی را با دقتی مشابه روش‌های آزمایشگاهی فعلی دارد و می‌تواند تصاویر واضحی از این نمونه‌های بافت ارائه دهد. این در حالی است که اکنون بررسی بافت مشکوک پوست، با جدا کردن آن به وسیله چاقو انجام می‌شود.

همچنین از آنجا که پرتوهای کوتاه‌موج به پوست نفوذ می‌کنند، این فناوری می‌تواند تصاویری سه‌بعدی از تومورها ارائه کند و با راهنمایی جراحان، نیاز به بافت‌برداری همراه با آزمون و خطا را کاهش دهد.

ابزاری که این فناوری در آن به کار می‌رود می‌تواند طوری تنظیم شود که تصاویر را به صورت خودکار تفسیر کند و اطلاعات تشخیصی مهم را بدون نیاز به آموزش اپراتور فراهم کند.

نگار توسلیان تاکید کرده که این فناوری «گام مهمی برای رسیدن به هدف نهایی ما یعنی ابداع یک ابزار دستی ایمن برای تشخیص سرطان‌های گوناگون پوست از جمله ملانومای کشنده به شمار می‌رود.»

هزینه دستگاهی که بر اساس این فناوری ساخته خواهد شد به دلیل آن که مدار اصلی آن، مدار به کار رفته در تلفن همراه است، هزینه چندانی در برنخواهد داشت..

توسلیان در این زمینه نیز گفت: «این فناوری تقریبا مشابه ابزارهای بزرگنمایی است که متخصصان پوست از آن استفاده می‌کنند و نسبت به ابزار تصویربرداری مبتنی بر لیزر که کندتر و سنگین‌تراند و دقت کمتری دارند، ارزان‌تر است.»

میربیک سبزواری نیز که از پنج سال پیش مشغول کار در زمینه این فناوری است، در نظر دارد که استارت‌آپی را برای تولید تجاری این دستگاه‌ها ایجاد کند.

سرطان پوست اکنون شایع‌ترین سرطان در آمریکا به شمار می‌رود.

نگار توسلیان که کارشناسی رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است، پیشتر به طور مشترک ابزاری به کوچکی ناخن را برای پیشگیری از مرگ پیش از تولد نوزاد اختراع کرده بود.

 پیشتر دکتر نگار توسلیان توسط بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) و دفتر نیروی هوایی پژوهش های علمی (AFOSR)محقق نمونه برای تحقیقات برجسته تشخیص سرطان شناخته شده است و فعالیت های او  به عنوان یکی از« راهبرد های بشر برای آینده روشن» انتخاب شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More