شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال افزایش گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا در صورت تاخیر واکسیناسیون

به گفته دانشمندان، جهان به نقطه حساسی از مدیریت شیوع کوویدـ۱۹ رسیده است، نقطه‌ای مستعد بروز و شیوع گونه‌های جهش‌یافته‌ که می‌توانند تلاش‌ها برای مهار این بیماری را پیچیده‌تر کنند.

ویروس عامل کوویدـ۱۹ همچنان در بیشتر نقاط جهان جولان می‌دهد و سرایت آن با وجود مصونیت گروهی از جمعیت جهان در نتیجه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون، متوقف نشده است.

دانشمندان می‌گویند ترکیب مصونیت نسبی بخشی از جمعیت و سرایت‌پذیری بالا در آن واحد زمینه‌ساز ظهور گونه‌های جهش‌یافته‌ای است که مسری‌تر و یا مرگبارترند.  سرایت‌ بیشتر به‌معنای فرصت بیشتر برای تکامل و جهش ویروس است. به گفته اما هادکرافت، متخصص همه‌گیرشناسی در دانشگاه برن سوییس، هنگامی که تمام جمعیت در برابر ویروس آسیب‌پذیر باشند، ویروس تحت‌ فشار نخواهد بود تا برای حفظ بقا تلاش کند و بنابراین نیازی به تکامل پیدا نمی‌کند. اما حد وسط است که نقطه خطر است، هنگامی که گروهی واکسینه و ایمن شده‌اند و هم‌زمان میزان بالایی از ویروس در گردش است و گروهی همچنان مبتلا می‌شوند.

دانشمندان همچنین هشدار داده‌اند گونه‌های جهش‌یافته ویروس عامل کوویدـ۱۹ می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها و روش‌های درمانی را کاهش دهد و افراد بهبود‌یافته را بار دیگر مبتلا کند. اقدام‌های پیشگیرانه برای کاهش سرایت بیماری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تا حدودی از ابعاد این مشکل بکاهد، البته همراه با افزایش سرعت‌ واکسیناسیون که در بسیاری از نقاط جهان دچار تاخیر شده است. 

به نظر می‌رسد در مسیر مبارزه با کووید-۱۹، آهستگی و پیوستگی کارساز نیست. ریچارد لسلز، متخصص بیماری‌های عفونی در دوربان آفریقای جنوبی، می‌گوید حرکت آهسته در این مسیر به‌معنای افزایش خطر بروز گونه‌های جهش‌یافته بیشتر است.

مقاله‌ای پژوهشی که در نشریه نیچر منتشر شده است نشان می‌دهد آلودگی ویروسی یک فرد مبتلا به کوویدـ۱۹ در بریتانیا که به نقص سیستم ایمنی دچار بود، به‌رغم ماه‌ها پلاسما‌درمانی، همچنان باقی بود. نتیجه آزمایش‌های این بیمار نشان داد که ویروس جهش پیدا کرده و در مقابل پادتن‌ها مقاوم‌تر شده بود. راویندرا گوپتا، استاد میکروب‌شناسی دانشگاه کمبریج، می‌گوید مطالعه روی همین یک نمونه نشان می‌دهد که ویروس چگونه در بدن فرد و همچنین در مقیاس بزرگ‌تر عمل می کند. ویروس در همان مدتی که در بدن این فرد بود یاد گرفت چگونه از طریق جهش‌های هم‌زمان کنار پادتن‌های بدن بیمار همزیستی داشته باشد. همین یک نمونه نمودار شیوع کوویدـ۱۹ در جمعیت است.

با تمام پژوهش‌های اخیر، به نظر می‌رسد انسان در بزنگاه رویارویی با شیوع کوویدـ۱۹ ایستاده است، بیماری که تاکنون بیش از ۴/۲ میلیون تن را به کام مرگ کشیده و بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More