شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۸ کشته در حمله تروریستی با خودرو در منهتن نیویورک

 

مردی که یک وانت باربری اجاره‌ای را می‌راند، روز سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه، در مسیر دوچرخه‌سواری در کناره‌ی رودخانه‌ی هادسون شهر نیویورک آمریکا، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را زیر گرفت.

به گفته‌ی مقامات نیویورک، در این حادثه که اقدامی تروریستی خوانده شده است، ۸ نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مظنون ۲۹ساله‌‌ای که این حمله را انجام داده، پس‌از برخورد وانتش با یک اتوبوس مدرسه، از خودرو پیاده شده و گریخته است. به گفته‌ی یکی‌از مقامات پلیس، مظنون که درحین فرار از ناحیه‌ی شکم مورد اصابت گلوله‌ی پلیس قرار گرفت و دستگیر شد، فردی متولد ازبکستان و از مهاجران به آمریکاست.  

روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز و شبکه‌‌ی خبری سی‌ان‌ان، به‌نقل‌از مقامات پلیس گزارش داده‌اند که تیم تجسس درمورد این حادثه، یادداشتی به‌جامانده از شخص مظنون را یافته‌اند که در آن نوشته این حمله را به‌نام گروه ستیزه‌جوی دولت اسلامی (داعش) انجام داده است.

بسیاری از رسانه‌ها ازجمله سی‌ان‌ان، به‌نقل‌از مقامات پلیس، اعلام کرده‌اند که مظنون در لحظه‌ی بیرون پریدن از وانت خود هم فریاد «الله‌ اکبر» سر داده است.

جیمز اونیل (James O'Neill)، رئیس پلیس نیویورک، در نشستی خبری، درمورد این موضوع گفت: "جمله‌ی نامشخصی که مظنون درحین خروج از ماشین بر زبان آورده و همچنین شیوه‌ی عمومی انجام این حمله، تیم تحقیقاتی را به این نتیجه رسانده است که حادثه را تروریستی بخوانند".

بیل د بلزیو (Bill de Blasio)، شهردار نیویورک نیز در یک نشست خبری گفت: "این اقدام، یک حمله‌ی تروریستی و مشخصاً یک عمل تروریستی بزدلانه بوده که شهروندان بی‌گناه را هدف قرار داده است. مردمی را هدف قرار داده که به‌دنبال زندگیشان بودند و هیچ ایده‌ای نداشتند که قرار است کسی به این شکل، زیرشان بگیرد".

نماینده‌ی وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز این حمله را "یک اقدام آشکارا تروریستی" خوانده است.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تحقیق درمورد این حمله، آن نهاد نیز به اداره‌ی پلیس شهر نیویورک و دیگر سازمان‌های مرتبط پیوسته است و برای بررسی بیشتر جوانب حمله، یک نیروی مشترک عملیات ضدتروریستی (Joint Terrorism Task Force) تشکیل داده‌اند.

اندرو کوئومو (Andrew Cuomo)، فرماندار ایالت نیویورک، اعلام کرده که ظاهراً مظنون به‌تنهایی، اقدام به حمله کرده است. او در همان نشست خبری گفت: "هیچ شاهدی مبتنی‌بر وجود طرح یا برنامه‌ریزی گسترده‌تر وجود ندارد. اقدامات یک فرد تنها، باعث رنج‌ و درد و احتمالاً مرگ عده‌ای شده است".

رئیس پلیس نیویورک، از اعلام نام راننده‌ی وانت خودداری کرده است؛ اما یک منبع آگاه، به خبرگزاری رویترز گفته است که نام او «سیف‌الله سایپف» (Sayfullo Saipov) است. بسیاری از رسانه‌های خبری دیگر نیز همین فرد را عامل حمله معرفی کرده‌اند.

به گزارش شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی، مظنون، در سال ۲۰۱۰ وارد آمریکا شده است.

شبکه‌ی خبری ای‌بی‌سی، گزارش داده است که سایپف در شهر تامپای فلوریدا ساکن بوده و پیش‌ از آن هم از سال ۲۰۱۵ به این‌سو، ابتدا در شرق پنسیلوانیا و پس‌از آن، در شهرهای پترسون، نیوجرسی و کویاهوگا فالس در اوهایو زندگی کرده است.

مظنون در ساعت ۳:۰۵ بعدازظهر (به‌وقت محلی) روز سه‌شنبه نهم آبان‌ماه وارد مسیر دوچرخه‌سواران در منهتن جنوبی شده و با سرعت زیاد، حدود ۱۰ چهارراه (بلوک شهری) به سمت جنوب رانده و در طول مسیر، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را دنبال کرده، تا جایی که در برخورد با یک اتوبوس مدرسه، متوقف شده است.

به گفته‌ی اونیل، در برخورد وانت با اتوبوس مدرسه نیز دو کودک و دو فرد بزرگ‌سال زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس‌از آن برخورد، مرد مهاجم از وانت پیاده شده، درحالی‌که چیزی در دست داشته است که بعد مشخص شده که یک تفنگ ساچمه‌ای بوده است.

به گفته‌ی مقامات پلیس، یک تفنگ پینت‌بال و  یک تفنگ ساچمه‌ای در صحنه‌ی حادثه پیدا شده است.

رئیس پلیس نیویورک همچنین اعلام کرد وانتی که برای حمله از آن استفاده شده، از فروشگاه زنجیره‌ای «هوم دیپو» (Home Depot) اجاره شده است؛ اما مشخص نکرد که عامل حمله، آن را از کدام شعبه، اجاره کرده است.  

به گفته‌ی اونیل، از هشت نفری که در این حادثه کشته شده‌اند، شش‌نفر از آن‌ها در صحنه‌ی حادثه و دو نفر دیگر، در بیمارستان نزدیک آن‌جا، جان خود را از دست داده‌اند.

دانیل نیگرو، رئیس اداره‌ی آتش‌نشانی نیویورک، اعلام کرد یازده مجروح حادثه که به بیمارستان منتقل شده‌اند، دچار جراحت‌های جدی شده‌اند، اما جان هیچ‌یک از آن‌ها در خطر نیست.

وزارت امور خارجه‌ی آرژانتین پس از این حمله، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج‌نفر از کشته‌شدگان، شهروندان آرژانتینی‌ بوده‌اند که در قالب گروهی شش‌نفره از دوستان، برای گرامی‌داشت سی‌امین سالگرد فارغ‌التحصیلیشان از دبیرستان، به نیویورک سفر کرده بودند. ششمین نفر این گروه نیز درمیان مجروحانی است که درپی حادثه، در بیمارستان بستری شده‌اند.

کاخ‌سفید، در واکنش به این حادثه، در بیانیه‌‌ای رسمی اعلام کرد: "به فکر قربانیان حمله‌ی تروریستی امروز شهر نیویورک و خانواده‌هایشان هستیم و برای آن‌ها دعا می‌کنیم". در این بیانیه، همچنین به افرادی که پیش از دیگران به حادثه واکنش نشان داده و فوراً به یاری قربانیان شتافته‌اند، ادای احترام شده است.  

دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده نیز در حساب توئیتر خود نوشت: "به نظر می‌رسد که در شهر نیویورک، حمله‌ی دیگری ازسوی یک فرد بسیار بیمار و دیوانه صورت گرفته است. مأموران ماجرا را به‌طور دقیق دنبال می‌کنند. در آمریکا نه!"

 

 

ترامپ، که به‌دنبال اجرایی‌کردن فرمان ممنوعیت سفر و مهاجرت شهروندان ۸کشور، ازجمله ۵کشور با جمعیت اغلب مسلمان (یمن، سومالی، سوریه، ایران و لیبی) است، که البته نام ازبکستان (زادگاه عامل حمله‌ی منهتن) درمیان آنها وجود ندارد، در حساب توئیتر خود، همچنین نوشت: "من از مسؤولان امنیت داخلی خواسته‌ام که برنامه‌ی ارزیابی پیشینه‌[ی متقاضیان ویزا] را که در حال حاضر هم بسیار سخت‌گیرانه است، سخت‌تر کنند. سنجیده‌روی سیاسی (Being politically correct) خوب است، اما نه در این مورد!"

 

 

حمله‌ی تروریستی منهتن که در غربی‌ترین ناحیه‌ی منهتن جنوبی و با فاصله‌ی کمی از محل وقوع حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ رخ داده است، مشابه حملات متعدد تروریستی مرگبار پانزده‌ماه گذشته در اروپا بود که همگی با استفاده از خودرو صورت گرفته‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More