شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۶ میلیارد دلار، هزینه آزادی شاهزاده سعودی

 

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، روز جمعه اول دی‌ماه، گزارش داد که مقامات عربستان سعودی در ازای آزادی شاهزاده ولید بن طلال، خواستار دست‌کم شش میلیارد دلار شده‌اند.

این روزنامه به نقل از منابع مطلع از این موضوع، نوشت که بن طلال ۶۲ ساله در حال مذاکره با مقامات سعودی برای تعیین شرایط آزادی خویش است.

ماه گذشته، «کمیته مبارزه با فساد» در عربستان، شماری از مقامات این کشور را بازداشت کرد. این کمیته که ریاست آن را شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان برعهده دارد، در اولین اقدام خود پس از تشکیل، ۱۱ شاهزاده، ده‌ها وزیر سابق و ۴ وزیر کنونی را به اتهام «فساد» بازداشت کرد. این افراد در هتل «ریتز کارلتون» شهر ریاض در بازداشت به‌سر می‌برند.

دولت عربستان سعودی، جزئیات زیادی راجع به این قضیه متنتشر نکرده‌ است؛ ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از بازداشت‌شدگان، پس از رسیدن به توافق با مقامات کشور برای پرداخت مبالغی، آزاد شده‌اند.  

مجله فوربز که هرساله فهرستی از ثروتمند‌ترین افراد جهان را تهیه می کند، ثروت شاهزاده ولیدبن‌طلال را ۱۸/۷ میلیارد دلار تخمین زده است. او که ثروتمندترین شخص در خاورمیانه است، درطول ۲۵ سال گذشته، شبکه بزرگی از شرکت‌های تجاری را در سراسر جهان تأسیس کرده است. او همچنین سهام‌دار شرکت‌های بزرگ غربی همچون توئیتر است و در گذشته، در شرکت‌های بزرگی همچون «اپل» و «جنرال موتورز» نیز سهام داشته است.

منابع مطلع به «وال‌استریت‌ژورنال» گفته‌اند شاهزاده ولیدبن‌طلال معتقد است که پرداخت این مبلغ، به‌معنای اعتراف به فساد است. ازسوی دیگر، تهیه این مبلغ هنگفت، به فروپاشی امپراتوری تجاری او خواهد انجامید.

ولید درحال مذاکره با مقامات عربستان است تا به‌جای پرداخت پول نقد، بخشی از شرکت‌ عظیم خود را به نام «کینگدام هولدینگ» (Kingdom Holding Co)، به دولت عربستان سعودی واگذار کند. ارزش این شرکت، ۸/۷ میلیارد دلار است که از زمان بازداشت شاهزاده ولید، ۱۴درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ولیدبن‌طلال که در حال حاضر مدیرعامل «کینگدام هولدینگ» است، البته همچنان خواستار حفظ نقشی مهم در مدیریت این شرکت است.

افراد نزدیک به شاهزاده ولید، بر این باورند که ثروت بسیار زیاد او، باعث شده تا شاهزاده محمد بن سلمان او را در فهرست بازداشتی‌ها قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More