شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲ کشته و بیش‌از۷۵۰ زخمی در تظاهرات «روز خشم» فلسطین

 

هلال‌احمر فلسطین، در آخرین گزارش خود از «جمعه خشم»، تظاهرات اعتراضی فلسطینی‌ها علیه تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، از کشته‌شدن دو جوان فلسطینی و زخمی‌شدن ۷۶۷نفر، در درگیری با پلیس اسرائيل خبر داد.  

رسانه‌های عربی گزارش داده بودند که فلسطینی‌ها در پاسخ به فراخوان رهبران سیاسی خود علیه تصمیم آمریکا درباره شهر قدس، امروز، جمعه ۱۷ آذرماه، در شهرهای مختلف آن کشور ازجمله بیت‌المقدس، تظاهرات اعتراضی خواهند داشت. شهرهای بیت‌لحم، طول‌کرم، الخلیل، بیت‌المقدس و غزه، روز جمعه، شاهد تظاهرات فلسطینی‌هایی بود که امروز را به‌علت برگزاری این اعتراضات، «روز خشم» خوانده‌اند.  

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، صدها فلسطینی، پس از ادای نماز جمعه در مساجد، علیه تصمیم ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، تظاهرات کردند.

 

 

وب‌سایت روزنامه «القدس العربی»، به‌نقل از منابع خود، گزارش داده که پلیس اسرائیل، به معترضان فلسطینی در برابر باب‌العامود در بیت‌المقدس یورش برده است.

تلویزیون الحدث که تظاهرات فلسطینی‌ها را به‌طور زنده پخش می‌کند، درگیری در بیت‌لحم، بیت‌المقدس و غزه را شدیدتر از دیگر مناطق فلسطینی اعلام کرد و گزارش داد که معترضان در منطقه باب العامود در بیت‌المقدس، به‌شدت مورد ضرب‌و جرح قرار گرفته‌اند.  

تلویزیون اسکای‌نیوز عربی، به‌نقل از هلال‌احمر فلسطین، خبر داد که یکی‌از معترضان فلسطینی، در مرز خان‌یونس در جنوب غزه جانش را از دست داده است.

تلویزیون روسیا الیوم نیز به‌نقل از هلال‌احمر فلسطین، تعداد زیادی از زخمی‌شدگان را مربوط به تظاهرات شهر بیت‌لحم دانسته و گزارش داده است که یکی از معترضان با شلیک مستقیم پلیس اسرائيل و تعدادی دیگر، به‌وسیله‌ی فشنگ‌های پلاستیکی، زخمی و عده‌ی زیادی هم به‌دلیل احساس خفگی ناشی‌از استفاده پلیس از گاز اشک‌آور، راهی بیمارستان‌ها شد‌ه‌اند.

پلیس اسرائیل شب گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهایش را جهت مقابله با برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرهای فلسطینی، به حال آماده‌باش درآورده است.

تلویزیون الحدث گزارش داد که درپی اعتراضات روز گذشته، بیش از یک‌صدنفر با شلیک تیرهای پلاستیکی و گاز اشک‌آور ازسوی پلیس اسرائیل، زخمی شده‌اند. منابع پزشکی در فلسطین نیز این خبر را تأیید کرده‌اند.

دولت خودگردان فلسطین، شب گذشته در واکنش به اقدام دونالد ترامپ،  به شورای امنیت شکایت کرد.

شورای امنیت قرار است امروز، جمعه، درباره تحولات اخیر در فلسطین و تصمیم دولت آمریکا، نشست اضطراری برگزار کند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More