شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۵۰ کشته؛ در سویدای سوریه چه گذشت؟

 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز پنج‌شنبه چهارم مرداد، آخرین آمار قربانیان انفجارها و سپس درگیری‌های شهر سویدا در سوریه را ۲۵۰ کشته و ده‌ها زخمی اعلام کرد. نیمی از از قربانیان این حادثه غیرنظامی هستند.

از سال ۲۰۱۱ تاکنون، این حمله که به دست نیروهای داعش صورت گرفته، خونبارترین حملات این گروه به استان سویدا به شمار می‌آید. داعش با ده‌ها تن از عوامل انتحاری خود، به طور همزمان مرکز شهر سویدا و روستاهای اطراف آن را هدف قرار داد.

گروه «دولت اسلامی» موسوم به داعش، صبح روز گذشته، نخست با چهار عامل انتحاری، مرکز شهر از جمله منطقه «مسلخ» در نزدیکی بازار سبزی فروشی، میدان «المشنقه» و «میدان النجمه» که از مناطق پر رفت‌وآمد سویدا به شمار می‌رود، هدف قرار داد. شماری دیگر از افراد داعش نیز به سمت نیروهای امنیتی و مردم شلیک کردند. همزمان با این انفجارها، ده‌ها نفر از عناصر این گروه، روستاهای حومه شمال شرق شهر سویدا را مورد حمله قرار دادند و شماری از روستاها را به اشغال خود درآوردند.

رامی عبدالرحمان رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه درباره افزایش شمار قربانیان می‌گوید که ساعاتی پس از این انفجارها و درگیری‌ها، شمار زیادی از اجساد قربانیان در اطراف شهر یافته شده است.

به گفته منابع سوری، درگیری‌ها در حومه سویدا، به طول بیست کیلومتر، بیش از هفت ساعت طول کشید و طی آن تعدادی از دو طرف کشته شدند. همچنین عشایر ساکن روستاها، برای ساعاتی با افراد داعش، درگیر شدند.

داعش برخی از ساکنان روستاها را به اسارت درآورده و به مناطق تحت کنترل خود در حومه شمال شرق استان منتقل کردند.

بیشترین ساکنان استان سویدا را «دروزی‌ها» تشکیل می‌دهند. افراد این مذهب، در جریان بحران سوریه، بارها اعلام بی‌طرفی کرده بودند. روحانیون این مذهب، جنگ میان سوری‌ها را «حرام» خوانده بودند و از پیوستن جوانانشان به ارتش دولتی وابسته به بشار اسد، طی هفت سال گذشته، جلوگیری می‌کردند.

دولت سوریه، سال گذشته طی توافقی، صدها نفر از افراد داعش را از منطقه یرموک در نزدیکی دمشق، به منطقه صحرایی (بادیه سویدا) منتقل کرده بودند.

برخی تحلیگران دولت سوریه را متهم می‌کنند که انتقال افراد داعش به این منطقه، «برنامه‌ریزی شده و برای انتقام از موضع بی‌طرفانه دروزی‌ها» بوده است.   

در همین حال، ائتلاف اپوزیسیون سوریه، طی بیانیه‌ای حملات انتحاری به سویدا که در کنترل دولت سوریه قرار دارد را محکوم و بشار اسد را به «توانمندسازی داعش» برای انجام این حملات متهم کرد. ائتلاف اپوزیسیون همچنین گفته که «نیروهای رژیم سوریه به نیروهای داعش اجازه دادند مسافت‌های طولانی را طی کرده تا به سویدا برسند و جنایت‌های خود را علیه غیرنظامیان اجرا کنند.»

ولید جنبلاط، از رهبران دروزی‌های لبنان، هم به طور ضمنی دولت سوریه را متهم کرده است که در دفاع از مردم سویدا عمدا کوتاهی کرده است. او در توییتی از چگونگی رسیدن نیروهای داعش از جمله مهاجمان انتحاری با این سرعت به سویدا ابراز شگفتی کرد.

دولت سوریه به این اتهامات پاسخ نداده اما هیثم السباهی، نویسنده و تحلیگر سیاسی نزدیک به بشار اسد، در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز، گفته که داعش در منطقه «حوض الیرموک» از سوی ارتش سوریه مورد محاصره قرار گرفته و حمله آن به سویدا به منظور کاهش فشار علیه افراد خود در آن منطقه و کشاندن ارتش به سویدا است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More